3 minuten leestijd

3 redenen waarom pistachenoten je gezondheid kunnen boosten!

René Dekker
Door: René Dekker
1 februari 2021

Het is alom bekend dat noten in het algemeen een fantastische bron van gezonde vetten en andere fijne stofjes zijn. Daarentegen zijn nootjes tevens erg rijk aan vetten, dus door veelvuldig nootjes te consumeren loop je wel het risico aan te komen. Laat dit nou juist iets zijn waar veel mensen erg bang voor zijn… Maar niet getreurd! Er bestaan namelijk ook noten die, in verhouding met hun soortgenoten, minder calorieën bevatten. Eén zo’n nootje is de pistachenoot. Net als alle andere noten zijn pistachenoten gezond, maar hebben een lagere caloriewaarde dan andere nootjes.

De pistachenoot komt oorspronkelijk uit het Midden Oosten, maar wordt tegenwoordig op meerdere continenten gekweekt. Van alle noten bevatten pistachenoten de grootste hoeveelheid fytonutriënten, dit is een stofje dat erg nuttig is voor ons lichaam omdat het allerlei processen in het lichaam activeert. Zo hebben pistachenootjes meerdere voordelen, hierbij drie belangrijke voorbeelden.

Positieve uitwerking hart- en bloedvaten

Uit onderzoek is gebleken dat pistachenoten het ongunstige (LDL) cholesterolgehalte in het lichaam kunnen helpen verminderen en daarmee bijvoorbeeld aderverkalking voorkomen. Door de aanwezigheid van onder andere antioxidanten, enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetzuren helpt het nootje je hart en je bloedvatenstelsel schoon en in orde te houden.

Positieve uitwerking bij diabetes

Bij mensen die lijden aan diabetes, is het lichaam niet goed in staat de bloedsuikerspiegel te laten dalen. Wanneer een reducerende suiker (zoals fructose of glucose) met een eiwit in het lichaam (zoals vet of een aminozuur) reageert, noemt men dit glycatie. Hierdoor kunnen eiwitstructuren in het lichaam worden aangetast en kunnen er tevens schadelijke stoffen ontstaan. Bij diabetespatiënten levert dit dus extra risico op vanwege het verminderde vermogen van het lichaam zelf dit terug te brengen naar normale waarden. Onderzoek heeft echter uitgewezen, dat aanwezige antioxidanten in pistachenoten het proces van glycatie kunnen helpen verminderen. Hierdoor neemt het risico op een te hoge bloedsuikerspiegel dus af. Pistachenoten zijn dus erg gezond voor deze groep mensen.

Positieve uitwerking op het immuunsysteem

Door de eerder genoemde aanwezigheid van antioxidanten in pistachenootjes, hebben deze kleine etenswaren tevens een zeer gunstige invloed op het immuunsysteem. Antioxidanten bestrijden vrije radicalen in het lichaam. Vrije radicalen tasten op verschillende niveaus het lichaam aan en kunnen op de lange termijn zelfs heftige ziektes veroorzaken, zoals ontstekingsaandoeningen, huidziektes en zelfs kanker. Door voldoende voedsel te nuttigen dat rijk is aan antioxidanten voorkom je de negatieve uitwerking van vrije radicalen. Zo ook met pistachenoten.

Verder zijn alle noten een uiterst rijke bron aan gezonde vetten en vetzuren. Tevens worden nootjes als een gezond tussendoortje gezien, omdat de al snel een voldaan gevoel geven. Ga dan echter wel voor de ongezouten variant! Dus pistachenoten zijn gezond én lekker, er is geen enkele reden om er niet van te genieten.

Deel via:
René Dekker
Ervaringsdeskundige, voedingsdeskundige (i.o.) en ervaren bourgondiër

Als fanatieke bourgondiër weet ik als geen ander hoe moeilijk het is om op een gezonde manier af te vallen. Nadat ik in een vorig leven gestopt ben met roken, vlogen de kilo’s er dubbel zo hard aan, met als gevolg een BMI van 29: Overgewicht dus! Dat naar een gezond gewicht krijgen is een dagelijkse strijd, maar ook mijn passie geworden.

Jalin Media
Loethoeli-erf 15
3263 SJ Oud-Beijerland
info@gezondafvallen.nl


De informatie op deze website vormt geen medisch consult. Raadpleeg hiervoor altijd je huisarts of specialist. © 2021 - Alle rechten voorbehouden

NIEUW!

KOOLHYDRAATARME RECEPTEN