minder koolhydraten eten
3 minuten leestijd

3 tips om minder koolhydraten te eten

René Dekker
Door: René Dekker
2 februari 2021

Wil jij minder koolhydraten eten? Dat is een goed idee. Hoewel koolhydraten een gezond onderdeel zijn van onze voeding, is het belangrijk dat we niet teveel koolhydraten binnenkrijgen. Een teveel aan koolhydraten wordt door het lichaam opgeslagen als vet en dit is niet bevorderlijk voor de gezondheid. Het is dus belangrijk om je inname van koolhydraten te beperken, maar hoe doe je dat in een land als Nederland, waar we dankzij ons broodrijke dieet vaak wel drie keer per dag koolhydraten binnenkrijgen? Deze drie tips helpen je hierbij. Lees dus gauw verder! 

Vervang je ontbijt

De meeste Nederlanders ontbijten met brood. Dit is op zich geen enkel probleem, want in een bruine boterham zitten veel vitamines en mineralen die heel goed zijn voor je lichaam. Maar let op: in een bruine boterham zitten veel koolhydraten en als jij je dag al begint met koolhydraten, blijft er minder ruimte over om de rest van de dag iets met koolhydraten te eten. Het is heel eenvoudig om ’s ochtends geen koolhydraten meer te eten. Vervang je boterham ’s ochtends lekker voor een schaaltje yoghurt met vers fruit. Dat vult net zo goed, maar is, in combinatie met de koolhydraten die je de rest van de dag nog wil eten, een stuk beter en voedzamer voor je lichaam! 

Gezondheid
Gezondheid

Weeg je pasta en rijst af

Waar veel mensen de mist in gaan, is bij het bepalen van de grootte van hun porties. Over het algemeen schept bijna iedereen teveel op bij het avondeten. In het geval van pasta en rijst is dit funest, want op deze manier krijg je veel teveel koolhydraten binnen en kan je lichaam niets met dit overschot. Er zijn simpele manieren om ervoor te zorgen dat je niet teveel pasta of rijst opschept. Je kunt, voordat je de pasta of rijst kookt, de hoeveelheden afwegen met behulp van een keukenweegschaal. In principe is 75 gram per persoon voldoende.

Lunch met een salade

Net zoals bij het ontbijt, eten veel mensen in Nederland een boterham als lunch. Hier is op zichzelf niets mis mee, maar niet handig als je ’s avonds wil kunnen genieten van een lekker bord pasta. Er bestaan gelukkig een heleboel alternatieven voor het lunchen met brood. Zo kan je ook lunchen met een lekkere salade. Koop een goede, waterdichte broodtrommel waarin je de avond voordat je moet werken een salade doet. Je vult de salade met veel verschillende soorten groente, waardoor je zeker weet dat je genoeg groenten binnenkrijgt, maar je kunt je salade ook heerlijk aanvullen met noten of kaas, waardoor de salade goed vult.

Gezonder leven met deze drie tips

Met deze drie tips ga je gezonder leven en eet je minder koolhydraten! Je zult dit gaan merken in hoe je je voelt, maar ook in je gewicht. Een lichaam dat precies de koolhydraten binnenkrijgt die nodig zijn voor een gezonde levensstijl, is een lichaam dat gezond is. Pas deze drie tips dus nu toe in jouw leven en voel je fit!

Deel via:
René Dekker
Ervaringsdeskundige, voedingsdeskundige (i.o.) en ervaren bourgondiër

Als fanatieke bourgondiër weet ik als geen ander hoe moeilijk het is om op een gezonde manier af te vallen. Nadat ik in een vorig leven gestopt ben met roken, vlogen de kilo’s er dubbel zo hard aan, met als gevolg een BMI van 29: Overgewicht dus! Dat naar een gezond gewicht krijgen is een dagelijkse strijd, maar ook mijn passie geworden.

Jalin Media
Loethoeli-erf 15
3263 SJ Oud-Beijerland
info@gezondafvallen.nl


De informatie op deze website vormt geen medisch consult. Raadpleeg hiervoor altijd je huisarts of specialist. © 2021 - Alle rechten voorbehouden

NIEUW!

KOOLHYDRAATARME RECEPTEN