7 voedingsmiddelen die helpen vet verbranden

10-voedingsmiddelen-die-vet-verbrandenIedereen heeft het altijd maar over wat je niet meer mag eten als je wilt afvallen. Dit niet. Dat niet. Soms lijkt er weinig meer over te blijven. Maar wist je dat er zelfs voedingsmiddelen zijn die helpen vet te verbranden? En nog super gezond zijn ook?

Dit artikel gaat over voeding die je lichaam voorziet van de juiste voedingsstoffen, je verbrandingsmotortje aanwakkert en ook nog op andere manieren helpen met afvallen. Je hoeft dus niet te verhongeren om wat pondjes kwijt te raken. Bekijk snel de 7 voedingsmiddelen die vet verbranden en probeer ze in je huidige eetpatroon toe te passen.

Kaneel

kaneelDiverse wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat kaneel indirect helpt bij het verliezen van lichaamsvet. In die onderzoeken bleek dat mensen die ongeveer 6 gram kaneel per dag namen een lagere bloedsuikerspiegel hadden en minder insuline aanmaakten.

Insuline is een hormoon dat onder andere zorgt voor vetopslag in je lichaam. Dit hormoon zorgt er voor dat wanneer je bloedsuikerspiegel stijgt – door bijvoorbeeld het eten van suiker of koolhydraten (brood of pasta) – je lichaam sneller vet opslaat.

Het consumeren van 6 gram kaneel per dag zorgt er dus voor dat je lichaam minder insuline aanmaakt. En minder insuline in je lichaam betekend minder opslag van lichaamsvet. Probeer dus 6 gram kaneelpoeder per dag te verwerken in bijvoorbeeld je havermout of smoothie. Ik weet dat 6 gram kaneel per dag erg veel is maar probeer in ieder geval een deel hiervan binnen te krijgen.

Chilipepers

chili pepersVolgens een studie van de UCLA (Universiteit van Californië, Los Angeles) uit 2010 zou capsaïcine (een stof die van nature in de chili zit) helpen bij het verbranden van calorieën. Verhoog dus je stofwisseling door chilipepers te gebruiken in bijvoorbeeld salades, een omelet of een hete soep.

Citrusvruchten

citroenEen studie uit 2006 aan de “Arizona State University” toonde aan dat mensen met voldoende vitamine C in hun lichaam tot 30% meer vet verbranden tijdens oefeningen dan mensen met een vitamine C tekort.

Zorg er dus voor dat je voldoende vitamine C binnenkrijgt. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door het eten van citrusvruchten zoals sinaasappels, citroenen of grapefruits. Of drink eens een glas lauwwarm water met het sap van een halve citroen erin. Super gezond!

Eieren

eierenEieren werden lange tijd gezien als cholesterol verhogende voeding. Je zou er maximaal 1 à 2 per week mogen eten.

Onzin, bleek later. Iedere dag een gekookt eitje is volgens recente onderzoeken zeer gezond. De hoge kwaliteit eiwitten in eieren zorgen snel voor een verzadigd gevoel. En dat maakt het weer makkelijker om wat pondjes te verliezen.

Havermout

havermout

Diëters worden regelmatig verleid door zogenaamde dieetgoeroes met voedingsplannen waarbij je totaal geen koolhydraten mag eten. Echter, je lichaam heeft absoluut wel koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren.

Wel kun je het beste complexe koolhydraten tot je nemen. Deze zitten bijvoorbeeld in havermout en zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel niet gaat schommelen. Je krijgt dan ook minder de behoefte om te snacken.

Havermout zit vol met goede vezels en zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel constant blijft. Je kunt havermout het beste ’s ochtends bij je ontbijt eten. Dan heeft je lichaam de meeste behoefte aan koolhydraten. ’s Ochtends havermout eten zorgt er voor dat je verbranding gaat draaien. Je zult gedurende de hele dag meer calorieën verbranden.

Kokos

kokosnotenHet binnenste van een kokosnoot – het witte vruchtvlees en het kokoswater – is enorm gezond. Maar ook de kokosolie die hiervan gemaakt wordt is erg goed voor je gezondheid. Kokos bevat enzymen die je stofwisseling verhogen en je helpen met gewichtsverlies.

Daarnaast zitten er in 100 gram kokosvlees zo’n 12 a 14 gram vezels die zorgen voor een gezonde darmwerking (je hebt per dag ongeveer 30 gram vezels nodig). Dat wordt dus kokos eten als je wilt afvallen. En weet je niet hoe je zo’n kokosnoot openmaakt? Een kokosnoot openen doe je zo.

Chia zaden

chia zaadJe hebt misschien al in mijn artikel over chia zaden kunnen lezen dat ik erg enthousiast over deze voeding ben. Ik noem de gezonde zaden in deze lijst omdat ze vol zitten met omega-3 vetzuren. Deze gezonde vetten stimuleren je stofwisseling.

Daarnaast hoor ik regelmatig mensen praten over het verzadigende effect dat ze ervaren nadat ze chia zaden hebben gegeten.

“Je merkt gewoon dat je veel minder behoefte hebt om te snaaien”

Tot zover onze lijst met ‘7 voedingsmiddelen die helpen vet verbranden’

Deze voedingsmiddelen kunnen je helpen bij het afvallen. Verwacht echter geen wonderen. Het zijn hulpmiddelen. Afvallen blijft een kwestie van het creëren van een gezond leefpatroon. Het gaat om het totaalplaatje. Gezonde voeding en voldoende beweging. Maar daar past deze vetverbrandende voeding naar mijn idee prima bij.

Eet jij wel eens één of meer van deze 7 voedingsmiddelen? Of geloof jij heilig in andere eet- of drinkwaren om je stofwisseling een schop onder zijn kont te geven? Laat een berichtje achter… we horen graag je ervaringen en dat is ook leuk voor andere lezers.

Reacties

  1. dorien zegt

    Mijn vader kreeg vroeger van de dokter het advies om elke dag een uitgeperste citroen aangevuld met water te drinken tegen een hoog cholesterol gehalte. Citroen breekt vet af, denk maar aan afwasmiddel met citroen.

  2. Dafna zegt

    Hallo,
    Wat een leuke website!
    Interessant voedingsmiddelen benoemd. Ik heb helaas last van maagzuur en hierdoor moet vermijden Citrus fruit (dus citroen) en pittig eten (peper).
    Wegens maagzuur heb ik mijn etenspatroon aangepast, en moet nog 2 kg afvallen voor een gezonde gewicht.
    Gewicht is wel makkelijk te bereiken (niet snoepen is al 90%).
    Platte buik is wel wat moeilijker…. Ik probeer in ieder geval een keer per week te sporten (en ik fiets met kinderen overaal naartoe). De benoemde oefeningen zou ik ook moeten doen, dat neemt niet al teveel tijd in beslag.
    Groetjes

  3. GezondAfvallen.nl zegt

    Hoi Anoniemxo,

    Dat is lastig om precies te zeggen want het hangt ook af van je bouw en je spiermassa. Uitgaande van een lengte van 1.68 meter dan zit een gemiddeld gewicht voor een 13 jarige ongeveer tussen de 45 en de 52 kilo. Je zit dus op een op een gemiddeld (en gezond) gewicht.

    Groetjes,
    Tycho

  4. truus zegt

    Diverse wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat kaneel indirect helpt bij het verliezen van lichaamsvet. In die onderzoeken bleek dat mensen die ongeveer 6 gram kaneel per dag namen een lagere bloedsuikerspiegel hadden en minder insuline aanmaakten

    dat betekend dus dat het niet helpt kaneel …indirect …staat er

  5. GezondAfvallen.nl zegt

    Hoi Truus,

    ‘Indirect’ staat niet synoniem aan ‘niet helpen’ maar aan ‘niet rechtstreeks’. Kaneel helpt je bloedsuikerspiegel constanter te houden zodat je minder vet opslaat en je minder de behoefte krijgt aan zoete snacks. Ook gaat je stofwisseling omhoog door het eten van kaneel.

    Groetjes,
    Tycho

  6. GezondAfvallen.nl zegt

    Hoi SelenaFannetje,

    Hier kan ik je geen antwoord op geven. Je gewicht hangt af van een aantal factoren zoals je bot-, spier- en vetmassa (je bouw). Als je hier antwoord op wil kun je het beste naar een diëtist(e) gaan.

    Groetjes,
    Tycho

  7. GezondAfvallen.nl zegt

    Beste Jacinta,

    Kokos (en kokosproducten zoals kokosolie) bevatten zeer gezonde vetten. Je kunt dus prima kokosolie of kokos consumeren. Hierdoor zal je cholesterol niet stijgen, eerder dalen.

    Pas wel op met bijvoorbeeld koolhydraten, suiker, transvet, en alcohol. Hierdoor stijgt je cholesterolniveau en je triglycerinewaarden (te veel triglycerine verhoogt je cholesterolniveau). Als je je cholesterolniveau wilt verlagen is het van groot belang om de inname van koolhydraten (waaronder suikers), transvetten en alcohol te beperken. Voldoende bewegen en niet roken dragen hier ook aan bij.

    Groetjes,
    Tycho

  8. Eefje zegt

    Hallo,
    Bedankt voor jullie goede tips!
    Ik vraag me wel af of een hardgekookt eitje per dag ook goed is voor mensen met een gevoelige lever?
    Groetjes.

  9. GezondAfvallen.nl zegt

    Hoi Eefje,

    Naar mijn weten is één gekookt eitje per dag ook goed voor mensen met een gevoelige lever. Het lichaam heeft eiwitten nodig als bouwstoffen. Het consumeren van te veel eiwit is niet goed voor je lichaam. Het licht er dus ook een beetje aan wat je verder op een dag nog aan eiwitten binnenkrijgt.

    Groetjes,
    Tycho

  10. GezondAfvallen.nl zegt

    Hoi Hanneke,

    Dat is volgens de BMI (Body Mass Index) een gezond gewicht. Of je gezond leeft hangt natuurlijk ook af van wat je eet.

    Groetjes,
    Tycho

  11. Yvonne Bergwerff zegt

    Ha Tycho,

    Ik start mijn dag altijd met een glas water met alkali druppels (om Ph waarde op te krikken) plus 1 theelepel Sole (Keltisch zeezout verdunt met gezuiverd water) en vervolgens de sap van een citroen, soms 1/2 in mijn mok of andere keer 1 citroen op een liter gekookt gezuiverd water. Het bevalt mij prima. Al is het alleen al om de frisse mond die ik ervan krijg ;) Dat het daarbij helpt de vetverbrandingsmotor aan te zetten is natuurlijk een prettig fenomeen.

    Verder hou ik van chiazaden, ik meng ze door citrusvruchtensap (vers) of maak er eenvoudig jam van d.m.v. verse vruchten, chia zaden en wat citroensap met gekookt gezuiverd water. In een weckpotje 2 weken houdbaar in de koelkast. Ik zet wel de weckpot op zijn kop zodat deze vacuüm zuigt.

    Kokos vind ik ook lekker, ik gebruik het soms om te wokken en soms smeer ik het op een cracker of boterham. Ik eet niet dagelijks brood. Ik wissel veel af, met soepen en salades zodat het elke dag interessant blijft.

    Voor mij heeft het laten staan van alle gesuikerde lekkers al snel invloed gehad. Ik was nogal fan van ontbijtkoek en stroopwafels…maar sinds ik die laat staan, zijn mijn smaakpapillen beter gaan werken en heb ik geen suikerdips meer gehad. Prettige bijkomstigheid is een aanmerkelijk gewichtsverlies bij een leeftijd van 60 jaar wat niet al te veel voor de hand zou liggen. Mijn alternatieven zijn dadels, rauwe noten, hapfruit als tussendoortjes.

    Gezonde groetjes
    Yvonne

    • Yvonne Bergwerff zegt

      P.S. Ik doe graag kaneel over mijn appel-noten-dadel ontbijt bijvoorbeeld, maar ook graag over havermout met amandelmelk met ongezwavelde rozijnen en/of gewelde gojibessen en/of cranberries. Ik wist niet dat kaneel ook bijdraagt aan de vetverbranding en vind het erg leuk om te lezen. Kaneel geeft ook een heerlijke geur aan bijvoorbeeld stoofperen.

      Een lekkere energiegever is dus wat mij betreft:

      1 grote gewassen appel met schil, zonder klokhuis in stukjes
      (eventueel wat verse citroensap en of citroenrasp van een gewassen citroen erop)
      4 grote dadels in stukjes
      10 rauwe amandelen
      lekker kaneel over strooien
      Mengen en eet smakelijk, zeker weten dat je hier energie van krijgt!

      • GezondAfvallen.nl zegt

        Hoi Yvonne,

        Goed bezig! Zo te horen heb je je gezonde lifestyle al behoorlijk geoptimaliseerd. Bedankt voor je uitgebreide verhaal, tips en recept :-)

        Ga zo door!

        Groetjes,
        Tycho

  12. Wil zegt

    Ik heb een trage schildklier. Ik doe zo mij best om af te vallen. Gaat zo moeilijk en haar uitval. Zijn er meer mensen die hier mee te maken hebben? Mvg Wil

  13. Erika zegt

    Hey Tycho,

    Sinds kort kun je in mijn keuken alleen nog maar kip, magere melk producten vinden, havermout, veel fruit, zoete aardappels, de olijfolie, kaneel, bloemenhoning (deze kwam als enige puur uit de test, geen suikerwater dus), eieren en verse groente… ondanks dat ik nu na elke maaltijd een zeer vol(daan) gevoel krijg, krijg ik toch tussendoor behoefte aan suiker zoals in chocola. Soms zo erg dat mijn hele keuken op de kop gaat om toch maar iets zoets te vinden. Hier had ik voorheen nooit geen honger naar, ik was vooral een hartige eter.
    Nergens lees ik iets herkenbaars dus vraag ik me af of deze honger naar suiker wel normaal is? Of moet ik gewoon volhouden omdat dit een reactie is op mijn drastische verandering in mijn keuken En gaat dit vanzelf over?

    Groetjes en thumbs up voor u :)

Plaats zelf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *