afvallen met groene thee
5 minuten leestijd

Sneller afvallen met groene thee

René Dekker
Door: René Dekker
26 August 2018

Wist je al dat afvallen met groene thee echt werkt?

Je met een paar kopjes groene thee per dag het afslankproces een flink handje kunt helpen.

Volgens wetenschappelijk onderzoek kun je in 1 tot 3 maanden 1,3 kilo afvallen, alleen al door het drinken van groene thee!

Groene thee… is dat niet dat bittere drankje dat eigenlijk naar niets smaakt?

Nee hoor, je kunt met groene thee eindeloos variëren en er een exclusief bakkie van maken.

In dit artikel lees je alles over de krachtige werking van afvallen met groene thee.

Wat is groene thee?

theeplantage

Alle soorten thee worden gemaakt van de blaadjes uit twee soorten planten. Deze worden met name verbouwd op theeplantages in China en India. Dit gebeurt al honderden jaren.

De manier van verwerken bepaald of het groene, zwarte of witte thee wordt.

In vergelijking met zwarte thee wordt groene thee niet gefermenteerd, het blad blijft zo de groene kleur behouden.

Direct na het plukken worden de theebladeren kort gestoomd. Hierdoor stopt het fermentatieproces en blijven de antioxidanten behouden.

Groene thee bevat tot wel tien keer meer antioxidanten dan zwarte thee.

Bekende groene theesoorten zijn Jasmijnthee en Marokkaanse munt.

De smaak en geur wordt sterk bepaald door de streek waar de thee wordt verbouwd, alsmede de oogsttijd.

De smaak kan variëren van mild en fruitig tot bitter en zelfs visachtig (echt waar).

Lees ook: Gezonde thee maken

Afvallen met groene thee: waarom het werkt

Afvallen met groene thee is wetenschappelijk bewezen.

Er zijn al talloze onderzoeken gedaan naar het effect van groene thee op de vetverbranding. Ten eerste bevat groene thee geen calorieën.

De combinatie van cafeïne en antioxidanten zorgt voor een snellere vetverbranding. De lichaamstemperatuur wordt licht verhoogd tijdens het drinken, waardoor het lichaam meer calorieën verbrandt.

Het versnelt de stofwisseling met ongeveer 4%. Verder bevat het fenolen, die als het ware de vetcellen sneller helpen opnemen in het bloed.

Je krijgt 25% meer energie door groene thee en als je gaat sporten breekt je lijf ook sneller vet af. Zo zorgt groene thee ook voor vermindering van cellulitis. 3 tot 4 koppen thee per dag drinken is aan te raden.

Na het drinken van groene thee voel je je sneller vol, waardoor je hongergevoel wordt gestild. En de thee heeft een licht laxerende werking.

Als je eenmaal afgevallen bent is het ook gemakkelijker om in vorm te blijven als je groene thee blijft drinken.

Kijk uit met de zogenaamde ‘afval-thee’, en groene thee-supplementen als ‘Green tea fatburners’. Vaak zijn deze erg duur en je darmen kunnen er flink van in de war raken.

Natuurlijk is de uitwerking per persoon verschillend, maar uit eigen ervaring kan ik vertellen dat je er zelfs hartkloppingen van kunt krijgen en zo de hele nacht wakker ligt.

Groene thee is in principe net zo effectief en wel zo zuiver.

Hoe gebruik je groene thee?

pot groene thee

Kies het liefst voor verse en biologische thee. Gebruik bij losse thee liever een theezeefje dan een thee-ei. Zo kunnen de blaadjes optimaal openstaan.

Laat kokend water een paar minuten afkoelen voordat je het op de thee giet, anders kook je alle goede stoffen er weer uit! Laat de thee ongeveer 3 minuten trekken.

Niet elke groene thee wordt bitterder naarmate je deze langer laat trekken.

Sommige soorten zijn maar een jaar houdbaar, terwijl andere soorten onbeperkt smakelijk blijven. Houd hier dus rekening mee, zeker als je losse thee koopt in plaats van in zakjes.

Bewaar de thee op een droge plaats, bijvoorbeeld in een kelderrek of keukenkast.

Zonder suiker

Als je wilt afvallen is het uiteraard niet slim om suiker in je thee te doen. Zoetstoffen zijn echter ook niet verstandig omdat je daar uiteindelijk ook indirect van aankomt.

Voor veel mensen is het lastig om groene thee ongezoet te drinken. Als je dit ook zo ervaart, begin het dan zoet te drinken (met een beetje honing) en bouw dit langzaam af.

Ook zijn bijvoorbeeld Jasmijnthee en ‘De Huangshan Mao Jian’ een stuk minder bitter en dus wellicht een betere optie.

Er zijn in de supermarkt al enorm veel opties aan groene thee met een toegevoegd smaakje, bijvoorbeeld met cranberry.

Je kunt de groene thee net zo goed met een smaakje kopen; de goede stoffen blijven bewaard, soms wel in een kleinere hoeveelheid.

Hieronder enkele variaties om je groene thee wat meer kleur en smaak te geven:

  • Voeg verse munt toe aan je thee. Heerlijk fris!
  • Leg een kaneelstokje in je thee. Het smaakt gelijk zoeter.
  • Een plakje citroen of een andere citrusvrucht zoals sinaasappel of limoen geeft een friszure smaak aan je thee.

IJsthee

IJsthee is een heerlijk drankje. In de supermarkt zit er echter vaak veel suiker in (kijk maar naar de hoeveelheid suikers per 100 gram. Dit zou idealiter niet boven de 3 a 5 gram per 100 gram moeten liggen bij een gezond voedingspatroon).

De groene ijsthee-variant doet het beter, maar nog verstandiger als je echt wilt afvallen, is om zelf ijsthee te maken van groene thee. Dat is heel simpel en je kunt gelijk een flinke kan maken.

Afvallen met groene thee – wondermiddel?

Het moet helaas weer gezegd worden, hoe vervelend ook… met groene thee alleen verander je niet spontaan in een slanke den.

Blijf in beweging en let op je voedingspatroon. Eet gezond en met regelmaat en verander je ‘mindset’ zodat je beter om kunt gaan met stress. Voldoende slapen is ook belangrijk als je wilt afvallen.

Het gezonde, verkwikkende gevoel dat groene thee je geeft werkt echter door in de rest van je gezonde lifestyle. Groene thee heeft namelijk nog veel meer heilzame eigenschappen:

  • Het kalmeert de stresshormonen (= minder vet-aanmaak!).
  • Versterkt het afweersysteem.
  • Het gaat veroudering van cellen tegen, wat van belang is bij het voorkomen van kanker, Alzheimer en de ziekte van Parkinson.
  • En je krijgt er een stralende huid van.
Deel via:
René Dekker
Ervaringsdeskundige, voedingsdeskundige (i.o.) en ervaren bourgondiër

Als fanatieke bourgondiër weet ik als geen ander hoe moeilijk het is om op een gezonde manier af te vallen. Nadat ik in een vorig leven gestopt ben met roken, vlogen de kilo’s er dubbel zo hard aan, met als gevolg een BMI van 29: Overgewicht dus! Dat naar een gezond gewicht krijgen is een dagelijkse strijd, maar ook mijn passie geworden.

Adresgegevens:

Lucretia van Merkenlaan 33
3906 WB Veenendaal
info@gezondafvallen.nl


De informatie op deze website vormt geen medisch consult. Raadpleeg hiervoor altijd je huisarts of specialist. © 2021 - Alle rechten voorbehouden