touwtje springen afvallen
6 minuten leestijd

Afvallen met touwtje springen

René Dekker
Door: René Dekker
12 december 2016

Aan touwtje springen (of ‘springtouwen’) wordt niet altijd gelijk gedacht wanneer je van plan bent om af te vallen.

Toch is het een effectief wapen in de strijd tegen de kilo’s!

Het wordt door veel fitnessgoeroes beschouwd als de meest ultieme full body workout.

Boksers hebben het al jaren in hun trainingsprogramma staan.

Touwtje springen wordt steeds populairder. Het is een intensieve maar zeer effectieve manier om (overtollig) lichaamsvet te verbranden.

Een ander voordeel is dat je er spieren mee kunt verstevigen en opbouwen. Je gebruikt zo’n beetje elke spier in je lichaam.

Sta jij al te springen om te gaan beginnen?

Lees dan eerst even dit artikel om kennis op te doen over de voordelen, benodigdheden, techniek en mogelijk trainingsplan.

De voordelen van touwtje springen

Het voordeel van springtouwen is dat je het altijd en overal kunt doen.

Veel mensen hebben weinig tijd en geen zin om helemaal naar de sportschool te moeten gaan. Met touwtje springen kun je gewoon thuis blijven en bespaar je de reistijd naar de sportschool.

Het neemt ook niet zoveel ruimte in in vergelijking met zware fitnessapparaten.

Kijk natuurlijk wel even uit dat je je buren er niet mee lastig valt.

Je kunt je springtouw makkelijk overal mee naartoe nemen. Zo kun je bij lekker weer ook nog eens van de buitenlucht genieten tijdens je workout. Je kunt ook samen trainen, bijvoorbeeld met een vriendin.

Het is bovendien laagdrempelig; je hebt weinig instructies nodig om te kunnen starten en je zult het niet snel verkeerd doen. Ook als je nog niet veel getraind hebt kun je snel uit de voeten met het springtouwen.

Door afwisselende oefeningen te doen wordt het touwtje springen een stuk minder saai dan je misschien zou denken.

Ten slotte is het spotgoedkoop; je hebt alleen een touw en goede schoenen nodig!

Bijna iedereen heeft als kind weleens touwtje gesprongen, dus waarom niet als volwassene? Al zijn de meeste spring-workouts geen kinderspel!

Lees ook: spinning

Wat train je met touwtje springen?

Met name je schouders, borst, armen, billen en benen worden verstevigd door springtouwen. Zo krijg je een mooi strak figuur zonder cellulitis en val je af zonder spierkracht te verliezen.

Je zet je achillespezen, kuiten, enkel- en voetspieren flink aan het werk en krijgt sterkere armen en schouders.

Je werkt tegelijkertijd aan je hand-oog-coördinatie, uithoudingsvermogen / conditie, explosiviteit, kracht, timing, balans, voetenwerk, dynamische lenigheid, flexibiliteit, beweeglijkheid en snelheid.

Deze eigenschappen kunnen ook van pas komen bij andere sporten of activiteiten in je leven.

Je hartslag wordt verhoogd met touwtje springen. De ideale hartslag om vet te verbranden is tussen de 60 en 75%. Je kunt door het tempo op te schroeven wel 80% van je maximale hartslag bereiken.

Springtouwen heeft een positief effect op de stofwisseling.

Het helpt ook je botten te stimuleren om meer botmassa aan te maken. Zelfs bij osteoporose kun je dus touwtje springen. Overleg dit wel goed met een arts.

Tijdens de zwangerschap is touwtje springen overigens niet aan te raden.

Touwtje springen is een sport

Rope skipping is een sport die rond 1960 werd ontwikkeld.

Het is een verzameling van verschillende vormen van touwtje springen in een competitieve vorm, zoals speed (snelheid en uithoudingsvermogen) en freestyle (creativiteit).

Je kunt leuke trucjes leren, zoals een basic jump, windmolen, basic jump met extra doorzwaai, voorwaartse en achterwaartse zwaai, enzovoorts.

Een double under betekent dat per sprong het touw 2 keer onder je voeten doorgaat.

Je kunt ook trainen om met 1 been tegelijk te springen.

Benodigdheden touwtje springen

Het aanschaffen van een gedegen springtouw voor beginners is wel aan te bevelen.

De prijs varieert nogal maar een goed springtouw is verkrijgbaar vanaf zo’n 5 euro.

Ook zijn er heel geavanceerde springtouwen, met digitale accessoires zoals een caloriemeter, die op kunnen lopen tot 100 euro. Je kunt bijvoorbeeld ook springtouwen met extra gewicht aan de handvatten kopen.

De lengte van je springtouw is onder andere afhankelijk van de lengte van jou als persoon. Wanneer je met beide voeten midden op het touw gaat staan, moeten de uiteinden tot je oksels komen. Sommige touwen kun je in lengte aanpassen.

Ook is het belangrijk dat je goede, schokdempende sportschoenen hebt om blessures te voorkomen.

Je kunt het beste springen op een houten of rubberen ondergrond. Liever niet op asfalt of beton. Let daarop als je naar buiten gaat.

Hoeveel calorieën verbrand je met touwtje springen?

Je kunt met een simpele rekensom uitrekenen hoeveel calorieën je wilt gaan verbranden of hebt verbrand:

Je gebruikt ongeveer 1,5 kilocalorieën per kilogram lichaamsgewicht per 10 minuten. Dat komt neer op 1,5 kcal per minuut.

Vermenigvuldig dit getal met het aantal minuten dat de training duurt plus het aantal kilo’s dat je weegt.

Wij komen bij een gewicht van 60 kilo dan tot de volgende berekening:

0,15 (kcal per minuut) x 15 (minuten) x 60 (kilo) = 135 kcal.

Bij touwtje springen verbrand je meer calorieën dan bij hardlopen.

Training touwtje springen

Op YouTube vind je diverse instructievideo’s en ook bestaan er veel apps met trainingschema’s voor het touwtje springen.

De workout is simpel maar effectief. Met een schema zul je sneller en gemakkelijker gewicht verliezen dan wanneer je gewoon ‘in het wilde weg’ gaat springen.

Het springtouwen kan ook dienen als warming-up maar trainers raden dit niet aan en al zeker niet als je overgewicht hebt. Beter is het om het onderdeel te maken van je cardiotraining.

Er zijn trainingschema’s voor beginners en gevorderden.

Touwtje springen is onderdeel van crossfit training. Cross fit is een trainingsmethode die verschillende sporten combineert, zoals gewichtheffen, atletiek en gymnastiek.

Ook is springtouwen onderdeel van de plyometrische training. Het doel van zo’n training is om in een zo kort mogelijke tijd een grote hoeveelheid aan kracht op te wekken; om de spieren een snelle, krachtige, explosieve beweging aan te leren.

Wanneer je nog nooit of al lang geleden touwtje hebt gesprongen, is het van belang dat je een training goed opbouwt om niets over te belasten.

Begin met een opbouw van 6 weken om mee te starten. Bijvoorbeeld elke dag 3x 1 minuut met tussendoor 30 seconden rust. Elke week komt daar dan een minuut bovenop, tot zo’n 20 minuten.

Wissel ook van tempo. Hoe meer je de snelheid varieert, des te moeilijker het wordt. Je kunt dus het aantal sprongen verhogen.

Kies muziek uit waar jij energiek van wordt. Kijk wel uit dat de muziek je niet dwingt om in een langzamer of sneller tempo te springen dan de bedoeling is.

Je kunt eveneens werken met intervaltrainingen. Bijvoorbeeld 45 seconden intensief springen en dan 30 seconden rust.

Neem tussendoor steeds een dag rust van het springen.

Springtechniek bij touwtje springen

Spring in het begin rustig, met je voeten dicht bij elkaar. Je voeten gaan eigenlijk nauwelijks van de grond.

Let om blessures te voorkomen op dat je goed je knieën buigt wanneer je landt, goed op je voorvoet springt en je balans bewaart.

Houd je lichaam mooi recht. Houd je handen dichtbij je lichaam, ter hoogte van je middel.

Deel via:
René Dekker
Ervaringsdeskundige, voedingsdeskundige (i.o.) en ervaren bourgondiër

Als fanatieke bourgondiër weet ik als geen ander hoe moeilijk het is om op een gezonde manier af te vallen. Nadat ik in een vorig leven gestopt ben met roken, vlogen de kilo’s er dubbel zo hard aan, met als gevolg een BMI van 29: Overgewicht dus! Dat naar een gezond gewicht krijgen is een dagelijkse strijd, maar ook mijn passie geworden.

Jalin Media
Loethoeli-erf 15
3263 SJ Oud-Beijerland
info@gezondafvallen.nl


De informatie op deze website vormt geen medisch consult. Raadpleeg hiervoor altijd je huisarts of specialist. © 2021 - Alle rechten voorbehouden

500!

KOOLHYDRAATARME RECEPTEN