chia
4 minuten leestijd

Chia zaden helpen bij gezond afvallen

René Dekker
Door: René Dekker
9 August 2012

Omdat Chia zaden helpen bij gezond afvallen, helpt Gezond Afvallen jou natuurlijk graag met heldere informatie omtrent Chia zaden.

Sommigen noemen deze zaden zelfs een ‘superfood’.

Misschien zijn de mensen die dit product proberen te verkopen wel verantwoordelijk voor deze benaming maar ik vind het prima dat de term superfood wordt gebruikt.

De zaden bevatten namelijk enorm veel goede voedingsstoffen zoals omega-3 vetzuren, hoogwaardige eiwitten en calcium.

En ook noemenswaardig; er zitten veel vezels in die een positieve uitwerking hebben op je bloedsuikerspiegel. Maar wat valt er eigenlijk nog meer over te weten? Hoe kun je het gebruiken? En waar kun je het kopen? Je leest het hier.

Wat is Chia zaad?

Chia zaadjes zijn afkomstig van de Salvia hispanica. In de volksmond Chia genoemd. De plant is familie van bijvoorbeeld de pepermunt- en rozemarijnplant. De Salvia hispanica komt oorspronkelijk uit de Vallei van Mexico waar ooit de Azteken woonden.

Het is het vermelden waard dat chia zaad door de Azteken als waardevoller werd gezien dan goud. De zaden behoorden tot een belangrijk onderdeel van hun dieet.

De zaadjes van Chia zijn ongeveer 1 bij 2 mm en ze zijn praktisch smaakloos. Op de uitvergrote foto hieronder zie je dat ze variëren van kleur. Wit, beige en bruin. Als je ze zo ziet lijken het net kiezelstenen. Maar wel erg gezonde stenen dan. Of je Chia nu gezonde kiezelstenen wilt noemen of een superfood, dat laat ik aan jou over…

chia zaden uitvergroot

Wat zit er precies in Chia zaad?

In de intro van dit artikel noemde ik al 3 voedingsstoffen op die in Chia zitten. Maar wat zit er nou eigenlijk allemaal precies in deze zaden? Hieronder zie je een overzicht van de voedingsstoffen per 28 gram Chia zaad (ongeveer 2 volle eetlepels):

  • 4 g eiwitten
  • 9 g onverzadigde vetzuren (gezonde vetten die je lijf nodig heeft, ook bij afvallen)
  • 18% van de ADH calcium
  • Daarnaast zitten er nog andere gezonde mineralen in zoals magnesium, ijzer, fosfor en mangaan

Chia zaad Bevat bovendien 40% van de ADH aan voedingsvezels (bij een dagelijkse inname van 2000 kilocalorieën).

Wat zijn de voordelen van Chia zaden?

Verzadigd gevoel – De vezels en eiwitten geven je langer een vol gevoel waardoor je minder trek krijgt. Het kan je dus helpen als je gewicht wilt verliezen.

Bloeddrukverlagend – Chia zaad werkt bloeddrukverlagend. Voor mensen die last hebben van een hoge bloeddruk worden Chia zaden zeker aangeraden.

Betere stoelgang – Last van je stoelgang? Door de grote hoeveelheid vezels in de Chia zaden werkt je stoelgang een stuk beter. Zelf een beschadigde darmwand kan in sommige gevallen worden hersteld.

Diabetes tegengaan – Mensen met diabetes kunnen hun bloedsuikerspiegel beter onder controle houden met Chia zaden. Het gevolg is dat ze minder insuline nodig hebben en eenvoudiger kunnen afvallen. Ook personen die tot de diabetes risicogroep behoren hier zelfs uit komen.

Bijwerkingen van chia zaad

De meeste mensen ervaren gezondheidsvoordelen bij het gebruik van chia zaden. Er kunnen soms echter ook bijwerkingen optreden.

Ben je van plan chia zaden te gaan gebruiken? Houd dan rekening met de volgende punten.

Overleg met je huisarts in geval van twijfel. En stop met het gebruik van deze zaden wanneer je vervelende bijwerkingen ervaart.

  • Chiazaad heeft een bloedverdunnende en dus bloeddrukverlagende werking. Dit kan voor sommigen positief zijn (bijvoorbeeld mensen met een hoge bloeddruk). Maar wanneer je bloedverdunners, bloeddrukverlagers of vochtafdrijvende medicijnen gebruikt dien je chizaden niet te gebruiken. Je zou wel met je arts kunnen overleggen of je één van deze medicijnen kunt afbouwen en tegelijkertijd het gebruik van chiazaden kunt opbouwen. Verder dienen mensen met een lage bloeddruk ook geen chia zaden te gebruiken.
  • Sommige mensen ervaren diarree, misselijkheid, winderigheid of een opgeblazen gevoel bij het gebruik van chiazaden.
  • De zaden kunnen bij sommige mensen een allergische reactie veroorzaken.
  • Chiazaden absorberen tot wel 9 keer hun gewicht aan water. Zorg dus dat je er voldoende bij drinkt of de zaden eerst laten weken voor consumptie.

Hoe gebruik je Chia zaden?

Je kunt de Chia zaden in koud water een half uurtje à een uurtje laten weken (sommige mensen laten het een nachtje weken).

De zaden gaan dan open en er vormt zich een soort gelei. Je kunt deze gelei bijvoorbeeld door je havermout / Brinta ontbijt of smoothie mengen. Hier verandert de smaak niet van.

Waar kun je Chia zaden kopen?

Je kunt de het bijvoorbeeld halen op de biologische markt en bij sommige voedingsspeciaalzaken. Maar je kunt Chia zaden ook eenvoudig online bestellen.

Ps. Ik kan Chia zaden niet meer weg denken uit mijn voeding. Er zitten zo veel goede voedingsstoffen in. Van deze ‘superfood’ word ik echt blij. Zeker als ik hoor dat meer en meer mensen het ontdekken.

Deel via:
René Dekker
Ervaringsdeskundige, voedingsdeskundige (i.o.) en ervaren bourgondiër

Als fanatieke bourgondiër weet ik als geen ander hoe moeilijk het is om op een gezonde manier af te vallen. Nadat ik in een vorig leven gestopt ben met roken, vlogen de kilo’s er dubbel zo hard aan, met als gevolg een BMI van 29: Overgewicht dus! Dat naar een gezond gewicht krijgen is een dagelijkse strijd, maar ook mijn passie geworden.

Adresgegevens:

Lucretia van Merkenlaan 33
3906 WB Veenendaal
info@gezondafvallen.nl


De informatie op deze website vormt geen medisch consult. Raadpleeg hiervoor altijd je huisarts of specialist. © 2021 - Alle rechten voorbehouden