extra vierge olijfolie
6 minuten leestijd

Extra vierge olijfolie gezond

René Dekker
Door: René Dekker
12 december 2015

Extra vierge olijfolie wordt door bijna iedere gezondheidsdeskundige geprezen om de vele gezondheidsvoordelen.

De antioxidanten en vetzuren in olijfolie kunnen allerlei ziekten helpen voorkomen.

Olijfolie maakt deel uit van de Mediterraanse voedingstraditie, die wereldwijd als één van de meest gezonde wordt beschouwd.

Olijfolie werd 4000 jaar voor Christus al gebruikt. De oude Grieken hebben de olijfbomen ‘wortel laten schieten’ en populair gemaakt.

Zoals met vrijwel alle voedingsproducten verschilt de kwaliteit van olijfolie nogal.

De extra vierge olijfolie in jouw keukenkastje zou weleens niet van de kwaliteit kunnen zijn die je ervan verwacht.

In dit artikel bespreken we wat nu precies de ultieme extra vierge olijfolie is en wat de gezondheidsvoordelen ervan zijn.

Ook geven we je tips waar je op moet letten om zuivere kwaliteit olie te bemachtigen en hoe je die vervolgens gebruikt in de keuken.

Wat is extra vierge olijfolie?

Olijfolie wordt geperst uit olijven; zowel uit het vruchtvlees als uit de pit.

Het is dus een plantaardige olie, die met name in Spanje, Italië en Griekenland wordt geproduceerd.

Extra vierge olijfolie is een aanduiding van een speciaal soort olie.

‘Vierge’ betekent in het Frans: ‘maagdelijk’. In het Spaans is dit ‘virgen’, in het Italiaans ‘vergine’, en in het Engels ‘virgin’.

De zuurgraad van extra vierge olijfolie mag niet boven de 0,8 (1%) zijn.

Het is de enige soort olie waarbij geen chemicaliën worden gebruikt tijdens het productieproces.

Extra vierge olijfolie wordt mechanisch geperst of gecentrifugeerd, zonder dat daar verhitting aan te pas komt (althans; niet boven de 28 graden). Hier komt ook de term ‘koude persing’ vandaan.

Vroeger werd er ook wel gesproken over de ‘eerste persing’. Maar tegenwoordig worden de olijven meestal door zware machines in één keer uitgeperst.

Daarna worden ze gescheiden in extra vierge en de overige soorten olijfolie, die verder geraffineerd worden om tekortkomingen te compenseren.

Extra vierge olijfolie is kwalitatief de beste olijfolie en daarom is deze variant duurder.

De smaak is het meest verfijnd; licht bitter, fruitig, soms peper-achtig of gras-achtig.

Dit is afhankelijk van het soort olijfboom, de teel- en de bodemomstandigheden.

De extra vierge olijfolie uit Spanje is iets scherper van smaak dan die uit Italië.

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van extra vierge olijfolie?

Extra vierge olijfolie bevat veel antioxidanten. Deze kunnen helpen bij het bestrijden van ziekten.

Antioxidanten beschermen de lichaamscellen tegen veroudering doordat ze ontstekingsremmend werken.

Het bestanddeel oleocanthal bijvoorbeeld, helpt om het ‘slechte’ cholesterol L.D.L. te verlagen.

Het heeft een vergelijkbare werking met de pijnstiller ibuprofen; ook een ontstekingsremmer.

Bestrijder van hart- en vaatziekten

Extra vierge olijfolie verlaagt het risico op hart- en vaatziekten met gemiddeld 30%.

Hart- en vaatziekten zijn wereldwijd doodsoorzaak nummer 1. In Mediterraanse landen ligt dit aantal een stuk lager.

Extra vierge olijfolie beschermt het endotheel; een beschermlaagje aan de binnenkant van het hart, de bloedvaten en de lymfevaten.

Het verlaagt de bloeddruk. Zo hebben volgens onderzoek patiënten met hoge bloeddruk bijna 50% minder bloeddrukverlagende medicatie nodig als ze regelmatig goede kwaliteit extra vierge olijfolie consumeren.

Gezonde vetzuren

Extra vierge olijfolie zit boordevol gezonde vetzuren. Dit zijn met name enkelvoudig onverzadigde vetzuren.

Het verschil in vetzuren is een ingewikkeld verhaal, maar het komt er op neer dat de structuur van de moleculen per soort vetzuur verschillen.

Ook omega-6 vetzuren en omega-3 vetzuren zijn vertegenwoordigd in extra vierge olijfolie.

Naar verhouding zit er wat veel omega 6 in, maar daartegenover staat dat er wel weinig meervoudig onverzadigde vetten inzitten, wat gunstig is voor de gezondheid.

Overige gezondheidsvoordelen

Extra vierge olijfolie bevat vitamine E en vitamine K. Dit zijn in vet oplosbare vitamines.

Vitamine K (fylochinon) zorgt voor een goede bloedstolling en is goed voor de lever, de tanden, de botten en het kraakbeen.

Chronische ontstekingen veroorzaken naast hart- en vaatziektes ook ziektes als kanker, diabetes, stofwisselingsziekten, Alzheimer en artritis. De werkzame stof in extra vierge olijfolie kan deze ontstekingen tegengaan.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, veroorzaakt olijfolie geen diarree.

Extra vierge olijfolie kopen

Je wilt uiteraard een oorspronkelijk, puur en eerlijk product.

Helaas wordt er enorm veel extra vierge olijfolie verkocht die niet voldoet aan de kwaliteitseisen, maar wel als zodanig wordt verkocht. Het gaat vermoedelijk om zo’n 70% van de totale verkoop ervan.

Op het label staat bijvoorbeeld dat de olie afkomstig is uit Italië maar het is daar alleen maar gebotteld, en niet geteeld.

Dat wordt gedaan omdat de consument graag het idee heeft dat het de echte Italiaanse extra vierge olijfolie in handen heeft, in plaats van die uit Spanje of Griekenland.

Maar de fraude gaat veel verder.

Soms worden er ook andere, goedkopere oliën aan toegevoegd om de prijs te drukken.

Extra vierge olijfolie kun je herkennen aan de gladde structuur en de sterke geur van olijven.

Op het label zou eigenlijk moeten staan: ‘koud geperst’.

Zoek naar fabrikanten van extra vierge olijfolie met een goede reputatie, die in direct contact staan met de telers.

Familiebedrijven doen het altijd goed.

De kleur van de olie heeft overigens niets te maken met de kwaliteit.

Gebruik van extra vierge olijfolie in de keuken

Extra vierge olijfolie kun je beter niet teveel verhitten. Het kookpunt waarop de olie begint te roken is erg laag (150-200 graden).

De (voornamelijk meervoudig onverzadigde) vetten oxideren als ze teveel in aanraking komen met zuurstof en worden dan mogelijk schadelijk voor de gezondheid. Dit gebeurt als de olie gaat walmen.

De stoffen die dan vrijkomen kunnen zelfs mogelijk kankerverwekkend zijn.

Daarbij komt dat de gezonde bestanddelen in de extra vierge olijfolie hun voedingswaarde verliezen door verhitting.

Probeer de olie koud te gebruiken, bijvoorbeeld in salades of voor het koken op een lagere temperatuur.

Gebruik voor koken op een hoge temperatuur liever kokosolie of biologische roomboter van grasgevoerde koeien (beiden ook erg gezond).

Deze bevatten meer verzadigde vetten die beter tegen verhitting kunnen. Het idee dat verzadigde vetten ongezond zouden zijn is inmiddels achterhaald.

Gebruik dus liever geen extra vierge olijfolie bij het wokken en frituren of bij het op hoge temperatuur bakken en braden, vooral niet van aardappel- en graanproducten.

Echte extra vierge olijfolie blijft ongeveer 1,5 tot 2 jaar goed. Daarna wordt de olie ‘ranzig’. De geur en smaak worden dan bitterder.

Andere toepassingen van extra vierge olijfolie

Je kunt het ook prima als verzorgingsproduct gebruiken.

Maak bijvoorbeeld een maskertje voor je haar of je huid op basis van olijfolie.

Extra vierge olijfolie is ook een prima basis voor oilpulling (een manier van je mond spoelen waardoor je je lichaam ontdoet van schadelijke bacteriën).

Deel via:
René Dekker
Ervaringsdeskundige, voedingsdeskundige (i.o.) en ervaren bourgondiër

Als fanatieke bourgondiër weet ik als geen ander hoe moeilijk het is om op een gezonde manier af te vallen. Nadat ik in een vorig leven gestopt ben met roken, vlogen de kilo’s er dubbel zo hard aan, met als gevolg een BMI van 29: Overgewicht dus! Dat naar een gezond gewicht krijgen is een dagelijkse strijd, maar ook mijn passie geworden.

Jalin Media
Loethoeli-erf 15
3263 SJ Oud-Beijerland
info@gezondafvallen.nl


De informatie op deze website vormt geen medisch consult. Raadpleeg hiervoor altijd je huisarts of specialist. © 2021 - Alle rechten voorbehouden

500!

KOOLHYDRAATARME RECEPTEN