gember gezond
7 minuten leestijd

Zo gezond is gember

René Dekker
Door: René Dekker
31 August 2018

Gember behoort tot de meest gezonde voeding ter wereld.

Het wordt met recht een superfood genoemd.

Als we de oude Chinese geneeskundeboeken moeten geloven wordt het al minstens 4000 jaar gebruikt als smaakmaker én medicijn.

Vele onderzoeken hebben de gezondheidsvoordelen bewezen.

Vroeger als kind gruwde ik ervan en zwoor dat ik het nooit meer zou eten.

Maar daar ben ik van teruggekomen, mede door alle gezonde eigenschappen die gember in zich draagt.

In dit artikel geven we je hier een overzicht van en bespreken we hoe je dit gezondheidsbommetje in allerlei gerechten kunt verwerken.

De achtergrond van gember

Gember komt van de wortelknol van de gemberplant. De Latijnse naam van deze plant is Zingiber Officinale. In Azië wordt het ook wel djahé genoemd.

Ook de specerijen kurkuma en kardemom behoren tot de familie van de gemberplanten.

Het is een inheemse plant die van oorsprong in tropisch Azië groeit. Gember wordt tegenwoordig gekweekt in landen als China, India en Japan maar ook buiten Azië in Guatemala, Nigeria en op Jamaica.

Het is een specerij met een scherpe, pittige, citroen-achtige smaak. Kruidig, aromatisch en soms licht bitter.

Vanaf de Middeleeuwen werd het naar Europa geïmporteerd en was toen een duur handelswaar. 1 kilo gember kostte toen net zoveel als 2 schapen. Het werd gebruikt om gerechten op smaak te brengen.

Waarom is gember gezond?

Het heeft een heilzame werking op de gezondheid…

  • Het is een zeer krachtige antioxidant. Antioxidanten gaan vrije radicalen tegen en zorgen daarmee dat het verouderingsproces wordt vertraagd.
  • Gember helpt chronische ontstekingen tegengaan en is pijnstillend. Zo is het een natuurlijke variant op bekende ontstekingsremmende pijnstillers zoals NSAID.
  • Er bestaat een verband tussen ontstekingen en tumoren. Gember kan zodoende helpen om het risico op tumoren te verkleinen.
  • Je kunt je lichaam ermee detoxen. Het helpt om gifstoffen die opgebouwd zijn in je lichaam, weer af te voeren. De plant is gezond voor je lever en je bloed, omdat het de lever zuivert. Hierdoor krijg je weer meer energie.
  • De bloeddruk en het slechte cholesterol in je lichaam worden verlaagd en gember vermindert bloedstolsels waardoor je minder kans krijgt op hart- en vaatziekten en een beroerte.
  • Gember bevat veel voedingsstoffen en bioactieve (stoffen die invloed hebben op de gezondheid) bestanddelen. Zo zit het bijvoorbeeld boordevol kalium, koper, vitamine B6, calcium, magnesium en mangaan. Het is bovendien rijk aan enzymen.
  • Ook werkt het verlichtend bij migraine.
  • Het helpt bij het spijsverteringsproces door alle voedingsstoffen goed op te nemen.
  • Gember is goed voor je huid. Je kunt je huid ermee inmasseren.
  • Gember is zelfs een gezond hulpmiddel als je wilt afvallen. Het stimuleert de (vet)verbranding en daarmee het metabolisme/ de stofwisseling.
  • Bij spierpijn na het sporten vermindert gember de pijn. Ook bij ziektes als reuma en artritis kan gember verlichting geven.
  • Een theelepel geraspte gember voor het eten helpt tegen een opgeblazen gevoel of diarree.

Een hele lijst maar daar stoppen de gezondheidsvoordelen nog niet…

  • Het activeert het darmslijmvlies en vermindert misselijkheid en overgeven, zoals bij wagenziekte en zwangerschap.
  • Het helpt tegen schimmels als Candida.
  • Gembercapsules blijken uit onderzoek even effectief te werken tegen menstruatiepijn als medicijnen zoals ibuprofen.
  • Gember is lust-opwekkend en werkt goed tegen impotentie omdat het de doorbloeding van de geslachtsorganen bevordert.
  • Uit onderzoek is gebleken dat gember een ontspannende invloed heeft op de luchtwegen en daarom geschikt is bij astma en allergieën. Het is daarbij ook slijmoplossend.
  • Een griepje of verkoudheid wordt snel de das om gedaan met gember en het werkt ook nog eens koorts-verlagend.
  • Door de aanwezigheid van de mineralen in gember heeft het een positieve invloed op de hersenactiviteit bij ADHD.
  • Twee keer per dag op een stukje rauwe gember kauwen kan ook helpen bij tandvleesontsteking en een slechte adem.
  • Bij diabetes-patiënten werkt gember ondersteunend. Het verlaagt de bloedsuikers waardoor een patiënt zich beter voelt.
  • Uit een recent onderzoek met kankerpatiënten is gebleken dat gember wel tot 10.000 keer effectiever zou zijn dan chemotherapie. Het gaat dan bijvoorbeeld om eierstokkanker. Dat betekent niet dat wij nu chemotherapie afraden, maar een combinatie met gember kan mogelijk meer resultaat bieden. In ieder geval helpt het de misselijkheid tijdens de chemo tegen te gaan.
  • Het werkt ook ontsmettend bij wonden.
  • De combinatie van kurkuma met gember geeft extra gezondheidsvoordelen.

In welke gerechten kan ik gember verwerken?

Gember heeft enorm veel toepassingsmogelijkheden, in zowel zoete als hartige gerechten.

Het is uiteraard vers verkrijgbaar, maar ook gedroogd, in poedervorm, als drankje en als olie.

Wij adviseren om te kiezen voor biologische variant.

Je kunt tal van recepten op smaak brengen met gember, zowel heel uitgesproken als subtiel.

In de winter werkt het verkwikkend en verwarmend en in de zomer verfrissend en oppeppend.

Gember werkt door zijn ontgiftende en vet-afdrijvende eigenschappen vooral goed in de morgen. Drink een glas met lauw water, citroensap en gember. Wacht dan een half uurtje voordat je aan je ontbijt begint.

Groene thee met gember en citroen is enorm gezond. Je kunt er ook ijsthee van maken.

Drankjes met gember die je in de supermarkt koopt bevatten vaak veel suiker en zijn dus niet meer gezond!

Het is heerlijk bij groenten- en fruit gerechten, bijvoorbeeld in combinatie met wortel, pompoen, appel of sinaasappel.

Je kunt er ook koekjes of jam mee maken; kies dan voor haver- of boekweitmeel en natuurlijke zoetstoffen, zoals kokosbloesemsuiker, Manuka-honing en dadels.

Oosterse (wok)gerechten, curry’s en sauzen worden verrijkt met gember; laat het lekker mee wokken.

Het smaakt ook goed bij vis zoals gerookte zalm of gestoomde heilbot en natuurlijk bij kip.

Als je de smaak van gember niet lekker vindt maar wel wilt profiteren van de gezondheidsvoordelen, voeg het dan in de blender toe voor een smoothie. Als je genoeg andere uitgesproken smaken toevoegt, hoef je er niet al teveel van te proeven.

Je kunt wat gember over je salades raspen en het mee laten trekken in de bouillon van soepen.

Gember smaakt heerlijk in combinatie met kurkuma, kaneel, vanille(merg), citroensap, (Makuna)honing, appel, knoflook, venkel, ananas, anijs, kokos(olie) en munt.

Hoeveel gember per dag is gezond?

Je hebt maar een kleine hoeveelheid gember per dag nodig om een bijdrage aan je gezondheid te leveren. Denk dan aan een stukje van ongeveer 2 bij 2 centimeter. Veel meer is niet nodig.

Gember bereiden en bewaren

Gember hoef je niet per se te schillen maar veel mensen doen dit wel. Je kunt het schillen met een dunschiller.

Vervolgens kun je het in plakjes snijden. Snijd dan ‘op de draad’ zodat je geen draadjes krijgt.

Je gebruikt niet veel gember per dag maar koopt wel de hele wortel. Hoe kun je die nu het best bewaren? Hiervoor zijn meerdere manieren:

Veel mensen bewaren het gewoon op kamertemperatuur. De houdbaarheid is dan een paar weken.

Je kunt de gemberstronkjes 2 weken tot uiterlijk een maand bewaren op een koele plaats; bijvoorbeeld in de kelder of in de groentelade van je koelkast. Doe er een plastic zakje omheen (hou deze wel open) en zorg er wel voor dat de gember niet nat wordt vanwege schimmelgevaar.

In de vriezer bewaren kan ook. Je kunt de gember alvast in stukjes snijden zodat je niet de bevroren wortel elke keer moet gaan snijden. Wikkel elk stukje in huishoudfolie of gooi alle stukjes bij elkaar in een diepvrieszakje of -doosje.

Hierbij wel de noot dat huishoudfolie de giftige stof BPA kan bevatten. Wees hier voorzichtig mee en zoek naar BPA-vrije producten.

Een alternatief is om de gemberstukjes in een ijsblokjesvorm te doen en er dan water bij te gieten en in de vriezer te zetten.

Bijwerkingen gember

Bij sommige mensen kan een teveel aan gember niet goed op de maag vallen.

Gebruik je zware medicatie voor je hart, en/of bloedverdunners, overleg dan altijd met je arts over de hoeveelheid gember die je dagelijks veilig kunt gebruiken.

Deel via:
René Dekker
Ervaringsdeskundige, voedingsdeskundige (i.o.) en ervaren bourgondiër

Als fanatieke bourgondiër weet ik als geen ander hoe moeilijk het is om op een gezonde manier af te vallen. Nadat ik in een vorig leven gestopt ben met roken, vlogen de kilo’s er dubbel zo hard aan, met als gevolg een BMI van 29: Overgewicht dus! Dat naar een gezond gewicht krijgen is een dagelijkse strijd, maar ook mijn passie geworden.

Adresgegevens:

Lucretia van Merkenlaan 33
3906 WB Veenendaal
info@gezondafvallen.nl


De informatie op deze website vormt geen medisch consult. Raadpleeg hiervoor altijd je huisarts of specialist. © 2021 - Alle rechten voorbehouden