gevulde avocado gerookte zalm ei
5 minuten leestijd

Gevulde avocado met gerookte zalm en ei

René Dekker
Door: René Dekker
16 August 2018
Gevulde avocado met gerookte zalm en ei; dat klinkt goed, toch? Dit smakelijke recept is heel gemakkelijk klaar te maken en bevat enorm veel voedingsstoffen, zoals de hoognodige gezonde vetten. Je kunt dit gerechtje eten als ontbijtje, snack voor tussendoor of als voorgerecht. Behalve dat veel mensen de ingrediënten graag lusten, ziet het er ook nog eens leuk uit. Dus ideaal als je gasten te eten krijgt. Misschien heb je avocado nog nooit warm gegeten. Dan moet eens de eerste keer zijn, toch? Wij geven je een basisrecept voor gevulde avocado maar vervolgens kun je met dit gerecht eindeloos variëren met ingrediënten. Dit is zo’n recept dat je wilt tippen aan je vrienden!

Ingrediënten gevulde avocado (voor 4 personen)

4 rijpe, flinke avocado’s 150 gram gerookte zalm 8 eieren Het sap van een halve citroen Een handje dille of bieslook Een snufje peper en snufje zout Eventueel bakpapier

Kies voor goede kwaliteit

Als je optimaal wilt genieten van de hierboven genoemde ingrediënten van het gevulde avocado recept, kies dan voor biologische (en fairtrade) producten. Om te checken of een avocado rijp is kun je natuurlijk voelen of deze zacht genoeg is of kijken naar de kleur (paarsgroen). Je kunt echter ook kijken naar het pitje onderop de avocado, waar het steeltje zat of nog zit (deze kun je even weghalen). Wanneer dit kuiltje helder van kleur is (en niet bruin) dan heb je een goeie te pakken. Let bij de gerookte zalm op het MSC-keurmerk voor wilde zalm en op het ASC-keurmerk voor gekweekte zalm. Beide keurmerken geven aan dat er bij het proces rekening is gehouden met de leefomgeving van de vis. Het MSC keurmerk staat voor duurzame visvangst. Biologische zalm is altijd gekweekte zalm (met het ASC-keurmerk). Misschien klinkt dat vreemd. De reden is dat het dan controleerbaar is. Bij biologische zalm wordt het gebruik van antibiotica en chemicaliën zoveel mogelijk beperkt. Bieslook kun je heel gemakkelijk thuis vers kweken. Je kunt ook een plantje kopen; zo heb je altijd verse bieslook in huis. Kies voor Himalaya zout of Middellandse Zee zout in plaats van tafelzout. Hierin zitten heel veel gezonde mineralen en spoorelementen. Tafelzout is verhit en bij dit proces zijn de gezonde mineralen verloren gegaan en chemische stoffen gebruikt.

Bereiding gevulde avocado

  1. Verwarm de oven voor op 220 graden (ongeveer stand 5-6)
  2. Snijd de avocado’s in de lengte doormidden. Verwijder de pit.
  3. In het kuiltje waar de pit zat moet nu een rauwe eidooier passen. Past dit niet, maak het kuiltje dan iets groter met een theelepeltje. Zet de avocado helften op een ovenblad (eventueel met bakpapier).
  4. Snijd de zalm in kleine reepjes en leg deze op de avocado helften. Zorg dat er nog genoeg plek is voor de eidooier.
  5. Knijp het sap van een halve citroen uit boven de avocado’s.
  6. Tik voorzichtig een ei stuk op een schaal. Probeer de dooier heel te laten!
  7. Schep de eidooier van de schaal voorzichtig in het kuiltje van de avocado helft. Doe hetzelfde met de overige helften.
  8. Zet het ovenblad met beleid in de oven en bak de gevulde avocado ongeveer 15 minuten.
  9. Check na 15 minuten of het ei al de gewenste structuur heeft (afhankelijk van hoe zacht je het eitje wilt hebben).
  10. Haal de gevulde avocado uit de oven.
  11. Knip de bieslook in kleine stukjes boven de gevulde avocado’s.
  12. Voeg peper en zout toe.
  13. Serveer de gevulde avocado warm. Eet smakelijk!
Tip: avocado verkleurt vrij snel, dus het is het handigst om dit recept gelijk na de bereiding in de oven te doen. Vind je koude avocado toch lekkerder dan warme avocado? Pocheer dan de eitjes en doe ze daarna in de kuiltjes van de avocado helften!

Variëren met ingrediënten

In plaats van zalm kun je voor de gevulde avocado ook Hollandse garnalen of gerookte kipfilet gebruiken. Verse dille of peterselie in plaats van bieslook is eveneens erg lekker. Voeg eens blokjes tomaat of bosuitjes toe.

Gevulde avocado met gerookte zalm en ei: supergezond!

  • Avocado behoort tot de meest gezonde voeding ter wereld. De vrucht bevat 30% gezonde vetten. Avocado bevat ook kalium; een gezond mineraal dat hoge bloeddruk tegengaat. Bovendien zitten er veel vitamines in die zorgen voor een goede weerstand en een stralend zacht huidje. De vezels in avocado zorgen voor een goede stoelgang.
  • Eieren zijn enorm voedzaam; ze bevatten veel vitaminen, mineralen en proteïnen. Je kunt gerust elke dag een ei eten. Eieren zijn, zoals lang gedacht, niet slecht voor het cholesterol-gehalte in je lichaam. Het zorgt juist voor een goede verhouding van het goede en slechte cholesterol en beschermt je tegen hart- en vaatziekten.
  • Gerookte zalm, oftewel vette vis, bevat de meeste omega-3 vetzuren (meervoudig onverzadigde vetzuren) van alle vissoorten. Deze vetten zorgen ervoor dat de wanden van je bloedvaten soepel en gezond blijven. Hiermee gaat vette vis de strijd aan met hart- en vaatziekten. Zalm is goed voor je hersenen en helpt het risico op depressie en Alzheimer te verkleinen. Zalm bevat enorm veel vitaminen en mineralen en verhoogt je energielevel.
  • Citroen bevat veel vitamine C, is goed voor de huid en de maag, het is een dorstlesser en kan je helpen bij het afvallen. Bovendien bevat citroen veel mineralen en is het een natuurlijke reiniger (detoxer) van het lichaam.
  • Bieslook heeft een vochtafdrijvende werking en stimuleert de spijsvertering. Het kruid is goed voor de bloedsomloop en bevat veel antioxidanten die celveroudering tegen gaan. Bieslook zit boordevol vitamine C en vitamine A en een aantal mineralen in hoge waarden. Het verlaagd eveneens de bloeddruk.
De eiwitten in bovenstaande producten zorgen ervoor dat je goed verzadigd blijft en niet gelijk weer trek krijgt.
Deel via:
René Dekker
Ervaringsdeskundige, voedingsdeskundige (i.o.) en ervaren bourgondiër

Als fanatieke bourgondiër weet ik als geen ander hoe moeilijk het is om op een gezonde manier af te vallen. Nadat ik in een vorig leven gestopt ben met roken, vlogen de kilo’s er dubbel zo hard aan, met als gevolg een BMI van 29: Overgewicht dus! Dat naar een gezond gewicht krijgen is een dagelijkse strijd, maar ook mijn passie geworden.

Adresgegevens:

Lucretia van Merkenlaan 33
3906 WB Veenendaal
info@gezondafvallen.nl


De informatie op deze website vormt geen medisch consult. Raadpleeg hiervoor altijd je huisarts of specialist. © 2021 - Alle rechten voorbehouden