gezonde hapjes voor verjaardag of borrel
6 minuten leestijd

7 gezonde hapjes voor verjaardag of borrel

René Dekker
Door: René Dekker
27 August 2018

Ja, ze bestaan echt, gezonde hapjes voor op een verjaardag of borrel, waar je zonder schuldgevoel van kunt smikkelen en smullen.

Helaas is er op verjaardagen, borrels en andere feestjes nog niet altijd de keuze uit gezonde feesthapjes.

Veel mensen serveren bij voorkeur ongezonde snacks zoals taart, chips, gefrituurde snacks, kaas en worst bij een feestelijke gelegenheid.

Dat vind ik jammer. Want ik hou van een feestje op zijn tijd. En helemaal als er ook gezonde snacks en hapjes geserveerd worden.

Wil je gezonde hapjes serveren op een verjaardag of borrel? Deze 7 recepten voor hartige en zoete hapjes laten je feestgasten genieten zonder schuldgevoel.

Hartige gezonde hapjes voor op verjaardag of borrel

1. Groentesticks met dipsaus

groentesticks met dipsaus verjaardagshapjes

Met deze gezonde caloriearme groentesticks in vrolijke kleuren met dipsaus, kunnen je gasten zonder schuldgevoel naar hartenlust blijven dippen en snacken.

Je kunt de groentesticks maken van reepjes wortel, komkommer, verschillende kleuren paprika, en selderij.

De dipsaus (voor ongeveer 8 personen) maak je bijvoorbeeld van 8 eetlepels kwark, 2 eetlepel olijfolie, 2 eetlepel citroensap, 2 tot 4 eetlepels fijngehakte kruiden zoals bieslook en peterselie of dille, 1 teentje knoflook, beetje kruidenzout en peper.

Hak en mix alle dipsaus ingrediënten goed door elkaar en dippen maar!

2. Zoete aardappel frietjes met mierikswortel-yoghurt dipsaus

zoete aardappel frietjes met mierikswortel yoghurt dipsaus

Gezondere frietjes, het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Toch kan het, deze knapperige frieten zijn gemaakt van bataat, ook wel zoete aardappel genoemd.

En zeg nou zelf, wie wil er nou geen gezondere frietjes?

Voor de frietjes heb je 4 grote zoete aardappels nodig, flinke scheut olijfolie, grof zeezout, (vers) gemalen peper, snufje paprika poeder en 2 teentje knoflook.

Je maakt de frietjes zo, verwarm de oven voor op 220°, was de zoete aardappelen en snij deze in frieten van gewenste dikte, de schil is lekker en gezond, kun je laten zitten. Hak en mix de overige ingrediënten in een kom, frieten erbij en goed mengen.

Plaats wat bakpapier op een bakplaat en leg de frieten met een beetje ruimte ertussen op. Plaats de bakplaat voor ongeveer 20 à 30 minuten in de oven. Draai ze af en toe om. Ze zijn klaar wanneer ze bruin en knapperig zijn (zie foto).

Voor de dipsaus heb je 6 à 8 eetlepels yoghurt nodig, 2 à 3 theelepels mierikswortel (liefst vers), 3 eetlepels olijfolie en (vers) gemalen peper. Maak de dipsaus door alle ingrediënten in een kom te mixen. Deze gezonde snack is goed ongeveer 8 personen.

3. Zelfgemaakte hummus

gezond hummus hapje voor borrel

Gegarandeerd een succesvol borrel- of verjaardagshapje: heerlijk zelfgemaakte hummus mag natuurlijk niet aan dit gezonde hapjes overzicht ontbreken. Deze kikkererwtenpuree is zeer veelzijdig en combineert erg makkelijk.

Je hebt nodig: een blender (of keukenmachine / staafmixer), grote kom, 400 gram (biologische) kikkererwten uit pot of blik (je hebt ook 2/3 van het vocht nodig), 1 eetlepel tahin, 4 eetlepels olijfolie, 2 teentjes knoflook, 4 eetlepels citroen- of limoensap, peper en zout naar smaak, bieslook of peterselie voor de garnering.

Je maakt hem zo, simpel en snel, haal de velletjes van de knoflook doe alle ingrediënten in de blender en mix ze tot een egale puree.

Garneer met stukjes bieslook of peterselie. Eenvoudig toch?

Serveer dit gezonde verjaardagshapje bijvoorbeeld met rauwkost (lekker dippen) of met stukjes speltcrackers.

4. Hummus-komkommer hapjes met cottage cheese en cherrytomaten

komkommer hummus borrelhapjes

Ben je op zoek naar eenvoudig te maken gezonde borrel- of verjaardagshapjes? Serveer dan deze hummus-komkommer feesthapjes met cottage cheese en cherrytomaten, om van te watertanden.

Ik beloof je dat de hummus-liefhebbers onder je gasten zich op deze traktatie zullen storten.

Het enige wat je nodig hebt is wat zelfgemaakte (zie nummer 3) hummus, komkommers, cottage cheese, cherrytomaten en eventueel wat peterselie of bieslook ter garnering.

Was de schil van de komkommers goed en snijd ze in plakken van 2 cm. Je kunt de schil eventueel ook verwijderen. Was de cherrytomaten en snijd ze in vieren.

Doe een klodder hummus, een beetje cottage cheese en partje tomaat op elk komkommerschijfje. Garneer eventueel met peterselie of bieslook als finishing touch.

5. Italiaanse quinoa ballen

italiaanse quinoa ballen borrelhapjes

De ultieme gezonde feesthapjes die je als ´bitterbal´ kunt serveren. Deze Italiaanse quinoa ballen hebben een heerlijke bite en zijn super leuk om aan je gasten voor te schotelen.

Wedden dat bijna niemand ze kent! De bereidingstijd is wat langer dan de overige feesthapjes maar met deze ballen scoor je zeker punten.

Je hebt nodig voor de quinoa balletjes, ½ kopje quinoa, 8 cherrytomaatjes (of (semi-)zongedroogde tomaatjes), 125 gram zachte geitenkaas*, 5 grote verse basilicum bladeren, 5 eetlepels boekweitmeel, 4 speltbeschuiten, 2 eieren, olijfolie, peper en zout.

* de geitenkaas kun je weglaten indien je zuivelvrije quinoa ballen wilt maken.

Je maakt de balletjes zo: kook de quinoa, snij de cherrytomaatjes door de helft, snij de basilicum fijn en meng deze met wat peper en zout goed door de quinoa. Neem een cherrytomaatje, een beetje quinoa en een stukje geitenkaas en rol hier een balletje van ter grote van een bitterbal. Herhaal dit tot de quinoa op is.

Neem een diep bord en maal hierin de speltbeschuiten zo fijn mogelijk tot paneermeel. Neem een 2e diep bord en klop hierin de eieren los. Doe het boekweitmeel in het 3e bord. Pak vervolgens een quinoa balletje en dip deze eerst in de boekweitmeel, vervolgens in het ei en als laatste door het paneermeel.

Frituur de balletjes kort in olijfolie (180°C) tot ze goudbruin zijn. Let op, dit gaat erg snel.

Zoete gezonde hapjes voor op verjaardag of borrel

6. Aardbeienbonbons van pure chocolade

chocolade aardbei bonbons hapjes

We zijn aangekomen bij de zoete verjaardags- en borrelhapjes. Wat dacht je van deze feestelijke overheerlijke chocoladebonbons. Ze zorgen gegarandeerd voor leuke reacties en een glimlach.

Je hebt nodig: aardbeien en pure chocolade (minimaal 70%). Dat is alles!

Ze zijn zeer eenvoudig en snel te maken. Verwijder de kroontjes van de aardbeien en was ze schoon onder de kraan. Smelt de pure chocolade au bain marie of in een pannetje op een zeer zacht vuurtje (blijven roeren).

Dip de aardbeien in de chocolade en leg ze op een bordje in de koelkast. Of kort in de vriezer.

7. Kleurige fruitspiesjes

fruitspiesjes

Een verjaardag of ander feestje is niet compleet zonder deze kleurige fruitspiesjes. Ze zijn lekker snel klaar (en ook vaak snel op). Deze fruit-kebabs zijn rijk aan vitaminen en leveren gezonde brandstof voor de feestgangers.

Je kunt deze spiesjes maken van druiven, bosbessen, stukjes kiwi en ananas, sinaasappelpartjes en frambozen. Maar leef je uit, er zijn zo veel fruitcombinaties te verzinnen.

Maak een fruitregenboog en geef je gasten een vitamine boost. Veel borrel- en verjaardagsplezier gewenst!

Deel via:
René Dekker
Ervaringsdeskundige, voedingsdeskundige (i.o.) en ervaren bourgondiër

Als fanatieke bourgondiër weet ik als geen ander hoe moeilijk het is om op een gezonde manier af te vallen. Nadat ik in een vorig leven gestopt ben met roken, vlogen de kilo’s er dubbel zo hard aan, met als gevolg een BMI van 29: Overgewicht dus! Dat naar een gezond gewicht krijgen is een dagelijkse strijd, maar ook mijn passie geworden.

Adresgegevens:

Lucretia van Merkenlaan 33
3906 WB Veenendaal
info@gezondafvallen.nl


De informatie op deze website vormt geen medisch consult. Raadpleeg hiervoor altijd je huisarts of specialist. © 2021 - Alle rechten voorbehouden