gezonde thee maken
6 minuten leestijd

Gezonde thee maken met kurkuma, gember en kaneel

René Dekker
Door: René Dekker
3 September 2018

Gezonde thee zelf maken is heel eenvoudig. En Je kunt eindeloos variëren met allerlei gezonde kruiden en specerijen.

Wij hebben een thee samengesteld met kurkuma, verse gember, Ceylon kaneel, citroen, gedroogde groene kardemompeultjes en Manuka honing.

Deze ingrediënten staan bekend om hun heilzame, geneeskrachtige eigenschappen en ondersteunen je immuunsysteem.

Zeker ‘s morgens op een lege maag is deze thee echt de perfecte start van de dag. Maar ook na de avondmaaltijd helpt de thee je spijsvertering.

Misschien is de pittige smaak even wennen dus bouw het langzaam op.

In dit artikel geven we je het recept van deze heerlijke thee en vertellen je ook waarom het zo gezond is.

Ingrediënten voor de gezonde thee

kurkuma poeder en wortel

Wij adviseren je om voor biologische producten te kiezen en waar mogelijk ook vers.

Ingrediënten gezonde thee:

Kurkuma

Kun je als gedroogd poeder kopen bij diverse gezondheidswinkels, toko’s en online. Je kunt het poeder vaak ook vinden in de supermarkt bij de kruiden en specerijen. Verse kurkuma is lastig te verkrijgen maar je kunt kijken bij een toko. Let op want je handen en servies kunnen van verse kurkuma knaloranje worden en het is flink poetsen om het schoon te krijgen.

Gember

Gember vind je in de meeste supermarkten vers bij de groenten-afdeling.

Kaneel

Kun je gedroogd in poedervorm én als stokjes kopen in de supermarkt, maar dit is de reguliere Kassie-kaneel. De kaneel die wij voor ogen hebben is iets prijziger. Dit komt omdat het van veel betere kwaliteit is en vele malen gezonder is dan kassie-kaneel. Het gaat om de gezondere Ceylon kaneel en is te koop bij gezondheidswinkels, toko’s en online.

Citroen

Citroen haal je zo bij de supermarkt; liefst biologisch natuurlijk!

Groene kardemom peultjes

In gedroogde vorm kun je ze in de grote supermarkten krijgen. Je vindt ze bij de kruiden en specerijen en anders wederom bij gezondheidswinkels of online. Het is een fris kruid uit de gemberfamilie en is onder andere onderdeel chai thee.

Manuka honing

Voor honing geldt hetzelfde als voor kaneel: je kunt ‘gewone’ honing kopen bij de supermarkt. Maar in dat geval mis je de heilzame, geneeskrachtige eigenschappen van deze speciale helende honing: de Manuka honing uit Nieuw Zeeland (rauwe versie). Verkrijgbaar in gezondheidswinkels en online. Inderdaad weer prijziger, maar wát een investering voor je gezondheid! Let op het M.G.O. keurmerk met een waarde van minimaal 10.

Bereidingswijze

Voor 1 kop gezonde thee:

  1. Kook het water en vul hier een mok of glas mee.
  2. Voeg een snufje tot een mespuntje kurkuma en kaneel (of kaneelstokje) toe en roer het mengsel door elkaar.
  3. Snijd 2-3 kleine plakjes gember en voeg deze toe.
  4. Snijd de citroen doormidden en voeg het citroensap van 1 helft toe aan je glas.
  5. Voeg een paar groene kardemom peultjes toe.
  6. Let op! De Manuka honing (1 theelepel) voeg je pas toe op het moment dat de thee drinkbaar is. Het is niet goed om (Manuka) honing te verhitten! De werkzame bestanddelen verliezen dan hun kracht.
  7. Je heerlijk geurende gezonde thee is klaar!

Welke soort gezonde theeblaadjes?

Het mengsel wat hierboven staat beschreven is officieel geen thee maar een aftreksel van specerijen, fruit en honing. Ook kruidenthee is dus eigenlijk geen thee maar we noemen het voor het gemak zo. Officieel kun je thee pas thee noemen wanneer het gemaakt is van theebladeren.

Er bestaan diverse soorten thee, waaronder zwarte thee, witte thee en groene thee. Thee is erg gezond maar groene thee spant de kroon. Groene thee heeft bewezen geneeskrachtige en gezondheidsbevorderende eigenschappen.

Als je dus als basis voor onze gezonde ‘thee’ nog wilt kiezen voor theeblaadjes, dan adviseren wij groene thee. Groene thee is er in meer dan 42 soorten, zoals bijvoorbeeld Jasmijnthee. Groene thee zit boordevol gezonde antioxidanten, geeft je immuunsysteem een ‘boost’  en kan je ook helpen bij het afvallen.

Het bevat cafeïne en is dus een goede oppepper in de morgen. In de avond kun je beter kiezen voor een rustgevende kruidenthee van bijvoorbeeld rooibos, kamille, lavendel, valeriaan, hop of citroenmelisse.

Je kunt een thee-ei gebruiken of gewoon zakjes, dat maakt niet zoveel uit.

Tip: voeg de thee pas toe als het gekookte water iets is afgekoeld. Zo blijven de gezonde bestanddelen behouden.

De gezondheidsvoordelen

Kurkuma (geelwortel) is een echt wondermiddeltje. Het stofje ‘curcumine’ heeft een ontstekingsremmende werking en heeft een positieve invloed op hart- en bloedvaten. Het heeft een ontgiftende werking en kan ondersteuning bieden bij aandoeningen van het brein.

Gember behoort tot de meest gezonde voeding ter wereld. Het is een antioxidant wat betekent dat het het lichaam beschermt tegen vrije radicalen die ontstekingen kunnen veroorzaken. Zo vertragen antioxidanten het verouderingsproces. Gember werkt als ‘detoxer’ en verlaagt de bloeddruk. Het is goed voor je huid en stimuleert de vetverbranding.

Ceylon kaneel geeft je energie, is zoals te verwachten eveneens een antioxidant en het bestrijdt infecties en ontstekingen. Het werkt goed voor je spijsvertering en reguleert je bloedsuikerspiegel. Ceylon kaneel heeft een positieve invloed op je spieren en werkt pijnstillend.

Citroen bevat veel vitamine C, is goed voor de huid en de maag, het is een dorstlesser en kan je helpen bij het afvallen. Bovendien bevat citroen ook nog veel mineralen en is het een natuurlijke reiniger (detoxer) van het lichaam.

Groene kardemompeultjes – Misschien niet bij iedereen bekend, maar deze specerij staat in Aziatische landen al eeuwenlang bekend als traditioneel medicijn. Het bevat veel ijzer en mangaan en is goed tegen bloedarmoede. Het helpt bij spijsverteringsproblemen en kiespijn, zorgt voor een frisse adem en heeft een positief effect op de luchtwegen.

Manuka honing, met name in de rauwe vorm, bevat veel vitaminen, mineralen, aminozuren en fytonutriënten (plantbestanddelen die een gezonde werking hebben op het lichaam). Ze werken antibacterieel en ontstekingsremmend. De probiotica in de honing werken positief op de darmflora.

Variatietips

Heb je de smaak te pakken? Varieer dan ook eens met andere lekkere en gezonde kruiden en specerijen of fruit voor in je zelfgemaakte gezonde thee.

Je hoeft absoluut geen suiker toe te voegen om te genieten van een zoetige, frisse en pittige smaak.

Denk bijvoorbeeld eens aan:

  • Een schijfje sinaasappel
  • Steranijs
  • Vanille extract
  • Een snufje cayennepeper
  • Venkelzaad
  • Zoethout

Deze ingrediënten zijn niet alleen lekker maar ook nog eens erg gezond!

Voor een pittige chai latte (chai betekent in het Indiaas ‘thee’ en latte betekent ‘melk’) kun je een paar kruidnagelen toevoegen en een scheutje amandelmelk.

Je kunt ook een frisse ijsthee maken voor een warme dag. Lekker met citroengras (niet te verwarren met citroenmelisse), een schijfje limoen en verse munt.

Deel via:
René Dekker
Ervaringsdeskundige, voedingsdeskundige (i.o.) en ervaren bourgondiër

Als fanatieke bourgondiër weet ik als geen ander hoe moeilijk het is om op een gezonde manier af te vallen. Nadat ik in een vorig leven gestopt ben met roken, vlogen de kilo’s er dubbel zo hard aan, met als gevolg een BMI van 29: Overgewicht dus! Dat naar een gezond gewicht krijgen is een dagelijkse strijd, maar ook mijn passie geworden.

Adresgegevens:

Lucretia van Merkenlaan 33
3906 WB Veenendaal
info@gezondafvallen.nl


De informatie op deze website vormt geen medisch consult. Raadpleeg hiervoor altijd je huisarts of specialist. © 2021 - Alle rechten voorbehouden