jojo effect voorkomen
7 minuten leestijd

Jojo-effect voorkomen: zó blijf je op gewicht

René Dekker
Door: René Dekker
1 February 2016

Wil jij het jojo-effect voorkomen?

In dit artikel vertellen we je hoe je dat kunt realiseren.

Het jojo-effect is niet alleen frustrerend en demotiverend als je wilt afvallen, maar het is ook nog eens zeer schadelijk voor je gezondheid.

Maar liefst 75% van de mensen die een dieet gaat volgen krijgt ermee te maken.

Wat is het jojo-effect precies en hoe ontstaat het?

Wat zijn de gevolgen voor je lichaam?

En hoe kun je dit jojo-effect voorkomen en op gewicht blijven?

Lees verder en ontdek hoe je op een gezonde manier gewicht kan verliezen en op gewicht kan blijven.

Wat is het jojo-effect?

Het jojo-effect ontstaat wanneer je gewicht schommelt, oftewel: als je regelmatig afvalt en vervolgens weer aankomt.

Het is een bekend fenomeen binnen de gezondheid- en dieetbranche.

Voor veel mensen maakt de vreugde van het kwijtraken van de kilo’s na een tijdje weer plaats voor teleurstelling als de kilo’s er net zo snel weer aanzitten.

Het jojo-effect voorkomen kan ervoor zorgen dat je niet steeds weer teleurgesteld raakt.

Hoe ontstaat het jojo-effect?

Veel mensen willen afvallen en wel in een zo kort mogelijke tijd.

Deze manier van afvallen wordt meestal bereikt met een crash dieet, waarbij je een (te) laag aantal calorieën mag binnenkrijgen.

Je volgt dus voor een bepaalde tijd een kuur (het dieet). Als dit dieet is afgerond zul je weer ‘normaal’ gaan eten. Een crash dieet kun je namelijk niet blijven volhouden.

Je lichaam gaat tijdens het crashdieet in een zogenaamde ‘spaarstand’, ook wel ‘overlevingsstand’ genoemd.

Het reageert op het strenge dieet door, zodra je weer normaal gaat eten, vet op te slaan. Dit doet het lichaam om reserves op te bouwen, voor het geval het in de toekomst weer minder voedingsstoffen binnenkrijgt.

En hierdoor komen zodoende de kilo’s er dus weer aan. Veel mensen zullen dan op een bepaald moment uit ontevredenheid weer gaan beginnen met het dieet.

Zo beland je in de cyclus van afvallen en aankomen, afvallen en aankomen: het jojo-effect.

Lees verder om erachter te komen waarom het jojo-effect voorkomen essentieel is voor je gezondheid.

Waarom het jojo-effect voorkomen zo belangrijk is

Een crash dieet volgen is een verkeerde manier om een dieet te volgen.

Na een periode van streng afvallen krijgt je lichaam een enorm verlangen (craving) naar snelle suikers.

Je kunt zelfs na het afvallen in zulke mate aankomen dat je je gewicht van voor het afvallen overschreden hebt!

Het jojo-effect voorkomen is belangrijk omdat het erg slecht voor je lichaam is.

Door het opslaan van het vet door het lichaam (tijdens de spaarstand) kun je op den duur het risico lopen op hart- en vaatziekten.

Verder beschadig je je lijf omdat je lichaam tijdens het strenge dieet ook je spierweefsel zal gaan gebruiken om energie uit te halen. Hiermee kun je schade toebrengen aan het spierweefsel.

De spaarstand tijdens het strenge dieet zorgt er ook voor dat je vitale organen vaak niet genoeg energie ontvangen.

Het jojo-effect brengt je stofwisseling (metabolisme) nogal in de war. Je verbranding gaat vertragen.

Dit kan je schildklier zodanig beschadigen dat deze op een bepaald moment niet goed meer gaat werken.

Ook kun je last krijgen van bijkomende effecten als loshangend vel en rimpels door het jojo-effect.

Ben jij er al klaar voor om jouw jojo-effect te voorkomen?

Hoe kun je het jojo-effect voorkomen?

Belangrijk om je te beseffen is dat het behouden van je gewicht veel belangrijker is dan het verliezen van gewicht.

Laat je lichaam eerst wennen aan een nieuw eetpatroon. Dit heeft tijd nodig.

Blijf ook realistisch als je wilt gaan afvallen. Je moet een voedingspatroon vinden waar je je zonder al teveel moeite aan kunt houden om het jojo-effect te voorkomen.

Een gezonde vrouw heeft ongeveer 2000 kilocalorieën nodig per dag.

Dat betekent dat je geen diëten moet gaan volgen waarbij je maar een heel beperkt aantal calorieën mag innemen. Uiteraard hangt het er ook vanaf hoe actief je bent.

Een streng dieet kun je nooit je hele leven volhouden. Er zal altijd een punt komen waarop je gaat zondigen of weer in je oude eetpatroon terugvalt.

Natuurlijk zal je elke calorie die je binnenkrijgt ook weer moeten verbranden als je wilt afvallen.

Er is echter een groot verschil of je voedzame calorieën (bijvoorbeeld in groenten of vette vis) eet, of ‘lege’ calorieën (snelle suikers zoals witte pasta en gewoon tarwebrood).

Bij het binnenkrijgen van die laatste categorie calorieën zal je lichaam vet-opslaghormonen aan gaan maken en de suikers omzetten in vet.

Als je veel wilt afvallen zullen de eerste kilo’s er het makkelijkst afgaan. Er komt ook een moment tijdens het afvallen dat de boel stagneert en je niet meer zo snel afvalt, of heel geleidelijk.

Dit is vaak het moment dat mensen afhaken en denken: dit heeft geen zin, ik val toch niet meer af.

Maar juist dán is het belangrijk om niet weer in je oude patronen terug te vallen. Want dan weet je zeker dat je weer zult aankomen en zult vervallen in het jojo-effect.

Het jojo-effect voorkomen is te allen tijde de beste oplossing.

Kiezen voor de juiste voeding

Om het jojo-effect te voorkomen is het belangrijk dat je je een beetje verdiept in voeding.

Het is bijvoorbeeld een misvatting dat je beter geen producten kunt eten die vetten bevatten.

In tegendeel: de meeste vetten, zowel onverzadigd als verzadigd, zijn essentieel voor je gezondheid en geven je snel een verzadigd gevoel (bijvoorbeeld noten, kwark en avocado).

Het zijn niet de vetten waardoor je aankomt, maar de snelle suikers in je dagelijkse voeding.

Desondanks heb je koolhydraten (suikers) nodig om energie uit te halen. Er zijn voldoende gezonde bronnen die langzame suikers bevatten om je deze energie te kunnen geven.

Light producten zijn geen goede vervangers voor suikerrijke voeding. Hiervan raakt je lichaam in de war en zoetstoffen zijn daarbij erg ongezond.

Ga geen honger lijden! Het gaat er niet om hoeveel je eet, maar wat je eet. Je kunt je bijvoorbeeld gerust vol en rond eten aan rauwkost-salade!

Pas je eetpatroon blijvend aan. Maak je eetgewoontes stapsgewijs gezonder. Kies voor pure, onbewerkte voeding.

Let er ook op dat je je hormoonhuishouding op orde houdt met de juiste voeding. Hiermee kun je het jojo-effect voorkomen.

Vermijd geraffineerde suikers, e-nummers en transvetten in voeding.

Vermijd producten met tarwe (zoals brood) en eet niet teveel rood vlees. Kies in plaats daarvan liever voor bijvoorbeeld havermout, quinoa en vette vis.

Met een gezonde basis kun je echt af en toe wel zondigen.

Wanneer je een gezonde en gevarieerde back-up bij de hand hebt (thuis én onderweg!) voor als je zin hebt in een snack (bijvoorbeeld een stukje pure chocolade, een bakje Griekse yoghurt of een handje nootjes) dan hoef je niet uit te wijken naar ongezonde voeding.

Als je merkt hoe energiek je je voelt bij het eten van gezonde voeding, ligt daar ook je motivatie om het vol te houden.

Dan wordt afvallen en op gewicht blijven niet meer een kwestie van moeten maar van willen.

Jojo-effect voorkomen door het veranderen van je leefstijl

Verander eveneens je leefstijl.

Afvallen werkt nog beter als je naast gezond eten ook meer beweegt.

Met het kweken van spiermassa zul je ook meer vet verbranden (zonder dat je gelijk een bodybuilder wordt). Het verbranden van vet gaat zelfs door in ruststand!

Als je naast een gezond voedingspatroon intens wilt gaan sporten, reken er dan wel op dat je meer calorieën nodig hebt op een dag.

Medicijngebruik, een teveel aan stress, en onvoldoende of juist een teveel aan slaap kunnen ook effect hebben op je gewicht en kunnen het jojo-effect veroorzaken.

Overmatig alcohol drinken, drugs gebruiken en roken zullen ook hun sporen nalaten en je beletten om op je ideale gewicht te komen en te BLIJVEN.

Onderschat al deze factoren niet.

Deel via:
René Dekker
Ervaringsdeskundige, voedingsdeskundige (i.o.) en ervaren bourgondiër

Als fanatieke bourgondiër weet ik als geen ander hoe moeilijk het is om op een gezonde manier af te vallen. Nadat ik in een vorig leven gestopt ben met roken, vlogen de kilo’s er dubbel zo hard aan, met als gevolg een BMI van 29: Overgewicht dus! Dat naar een gezond gewicht krijgen is een dagelijkse strijd, maar ook mijn passie geworden.

Adresgegevens:

Lucretia van Merkenlaan 33
3906 WB Veenendaal
info@gezondafvallen.nl


De informatie op deze website vormt geen medisch consult. Raadpleeg hiervoor altijd je huisarts of specialist. © 2021 - Alle rechten voorbehouden