kaneel gezond
6 minuten leestijd

De gezondheidsvoordelen van kaneel

René Dekker
Door: René Dekker
24 August 2018

Is kaneel gezond? Jazeker; deze smaakmaker staat van oudsher bekend om diens gezondheidsvoordelen.

En dat is fijn, want bijna iedereen lust het en het heeft talloze toepassingsmogelijkheden.

Wel is het belangrijk dat je let op het soort kaneel dat je koopt. We zullen je daar in dit artikel uitleg over geven.

Veel mensen zijn een beetje superfood-moe. Moe van de nieuwste rages met grote beloftes en hoge prijzen.

Daarom is het goed om te weten dat je misschien al die tijd al een superfood (zonder opsmuk) in huis had; en dat voor een vriendelijk prijsje!

In dit artikel gaan we dieper in op de gezondheidsvoordelen van deze aromatische specerij.

Wat is kaneel?

Kaneel komt van de bast van de tropische kaneelboom. Deze bast wordt gedroogd en krult en rolt daardoor op tot een kaneelstokje.

Kaneel wordt niet alleen als smaakmaker gebruikt maar ook om diens geneeskrachtige werking. In de Chinese geneeskunde weet men al duizenden jaren dat kaneel gezond is.

Iets minder smakelijk: de Egyptenaren gebruikten kaneel als ingrediënt van balsem, om de overledenen te balsemen.

2 soorten kaneel

Er bestaan meerdere soorten kaneel.

De twee belangrijkste zijn Ceylon kaneel en kassie (cassie) kaneel.

Ceylon kaneel wordt voornamelijk in Sri Lanka geteeld (Sri Lanka heette vroeger Ceylon) waar ook de bekende thee vandaan komt.

Ceylon kaneel bestaat uit meerdere laagjes die naar binnen krullen; een soort sigaartje. Het heeft een fijne structuur.

Kassie kaneel komt oorspronkelijk uit China en bestaat uit één laagje dat één keer omgeslagen is om een stokje te vormen.

Ceylon kaneel is iets lichter van kleur en milder dan Kassie kaneel.

90% van de kaneel die je in de supermarkt koopt is Kassie kaneel.

Helaas is dit soort kaneel vaak van onvoldoende kwaliteit om je de gezondheidsvoordelen te bieden waartoe het in staat is.

Wat jij in je keukenkastje hebt staan is hoogstwaarschijnlijk niet originele Ceylon kaneel en of deze kaneel gezond is daar moet je helaas naar gissen.

Ceylon kaneel is een stuk duurder. Maar daarentegen wel een stuk gezonder én lekkerder.

De gezondheidsvoordelen van kaneel

  • Kaneel is een geneeskrachtige specerij. Dat kaneel gezond is wisten we eigenlijk al duizenden jaren, maar eindelijk ondersteunen de wetenschappelijke bewijzen de laatste jaren dit feit.
  • Kaneel is rijk aan mineralen zoals magnesium, ijzer, mangaan, kalium, zink en calcium.
  • Ook belangrijke vitaminen als vitamine A, C, B1 (thiamine) en B2 (riboflavine) zijn volop aanwezig. Deze geven je energie en verbeteren je concentratie.
  • Kaneel is goed voor het immuunsysteem en is een zeer sterk antioxidant.
  • Dat betekent dat het je lichaam beschermt tegen vrije radicalen (schadelijke stoffen) die het verouderingsproces versnellen.
  • Kaneel is antiseptisch waardoor het infecties bestrijdt.
  • Het werkt verwarmend van binnenuit, en is dus weldadig als je last hebt van een verkoudheid.
  • Ook voor de lusten kan kaneel van pas komen: het wordt wel een afrodisiacum genoemd.
  • Wat mooi van pas komt is dat je adem lekker fris ruikt met kaneel achter de kiezen.

De combinatie van kaneel met koudgeslingerde honing versterkt de werking voor je gezondheid. We hebben het dan weer over kwalitatief goede honing, zoals de Manuka honing uit Nieuw-Zeeland.

  • Een zeer belangrijke eigenschap van kaneel is dat het de bloedsuikerspiegel reguleert. Het heeft een stabiliserende werking op glucose, zodat de glucose beter wordt opgenomen in je cellen. Diabetes type 2 patiënten kunnen hier baat bij hebben doordat de insulinegevoeligheid hoger wordt.
  • Kaneel kan hierdoor ook helpen bij het afvallen. Het geeft snel een verzadigd gevoel. Bovendien verlaagt kaneel je cholesterol.
  • Tijdens het sporten helpt kaneel om in de spiercellen meer eiwitten aan te kunnen maken.
  • Kaneel werkt goed bij spijsverteringsproblemen en maag-/darmklachten. Het is krampwerend en bevordert de aanmaak van spijsvertertingssappen. Zo kan het verlichting geven bij diarree, misselijkheid en zure oprispingen.
  • Ook menstruatieklachten worden minder.
  • De stof cinnamaldehyde in kaneel werkt bacterie-remmend en bestrijdt daarmee schimmelinfecties zoals Candida en voetschimmel.
  • Kaneel zou ook weldadig zijn voor de spieren en gewrichten. Het zou spierspasmes verminderen en klachten bij artrose verlichten.
  • Alzheimer-patiënten zouden baat kunnen hebben bij het consumeren van kaneel.

Als je om medische redenen wilt gaan onderzoeken wat kaneel voor je kan doen dan adviseren wij om dit met je huisarts te overleggen en te zoeken naar geconcentreerde kaneel in capsule-vorm.

Schadelijke stoffen in kaneel

In kaneel (met name in Kassie kaneel) zit het stofje coumarine. In grote hoeveelheden kan deze stof ongezond zijn voor onder andere je lever en nieren.

We hebben het dan wel over 15 theelepels of meer, dus als je geen gezondheidsproblemen hebt hoef je je niet direct zorgen te maken.

Sommige mensen geven aan dat ze onrustig worden van veel kaneel, brandend maagzuur en darmklachten krijgen, of eczeem.

Bij vrouwen in de overgang kunnen opvliegers wat heftiger worden bij grote hoeveelheden kaneel.

Kaneel heeft een licht bloedverdunnende werking. Indien je bloedverdunners slikt, houd hier dan rekening mee.

Kijk uit als je een gluten- of notenallergie hebt; vaak wordt kaneel verwerkt in een fabriek waar deze producten ook worden verwerkt.

Kaneel gezond tijdens de zwangerschap?

Er zijn geen aantoonbare bewijzen dat het eten van kaneel of producten waarin kaneel is verwerkt schadelijk zou zijn voor het ongeboren kind.

Toch wordt het eten van veel kaneel afgeraden in de eerste drie maanden van de zwangerschap.

Geen nood als je per ongeluk kaneel binnenkrijgt. Je moet wel heel erg veel kaneel binnenkrijgen voordat het echt schade kan geven.

Gebruik in gerechten

Je kunt Ceylon kaneel het beste in een toko kopen of online bestellen. In de meeste supermarkten is het niet verkrijgbaar.

Kaneel kan zowel in koude als warme gerechten worden gebruikt en zowel in zoete als hartige gerechten.

Kaneel maakt bijvoorbeeld deel uit van speculaaskruiden maar wordt ook veel gebruikt in de Aziatische keuken om rijstgerechten een pittige smaak te geven.

Zelf doe ik in plaats van suiker vaak lekker veel kaneel over de havermout en Griekse yoghurt.

Het is even wennen maar je hebt geen suiker nodig en zelfs geen honing (wat net zo goed uit suikers bestaat) als je kaneel en fruit gebruikt.

Kaneel kun je ook in je koffie of thee doen.

Het is heerlijk op boekweitpannenkoeken en in smoothies.

In hartige gerechten zoals kip tandoori of curry’s doet kaneel het ook prima!

Bewaar de kaneel op een droge, donkere en koele plek.

Hoeveelheid kaneel gezond?

Welke hoeveelheid moet je gebruiken om te profiteren van de gezondheidsvoordelen?

Daar is nog te weinig onderzoek naar gedaan om je een exact antwoord te kunnen geven. Gemiddeld genomen wordt gesproken over 1 à 2 theelepels per dag. Sommige bronnen spreken zelfs van 5 gram per dag.

Je kunt in ieder geval royaal met kaneel strooien.

Deel via:
René Dekker
Ervaringsdeskundige, voedingsdeskundige (i.o.) en ervaren bourgondiër

Als fanatieke bourgondiër weet ik als geen ander hoe moeilijk het is om op een gezonde manier af te vallen. Nadat ik in een vorig leven gestopt ben met roken, vlogen de kilo’s er dubbel zo hard aan, met als gevolg een BMI van 29: Overgewicht dus! Dat naar een gezond gewicht krijgen is een dagelijkse strijd, maar ook mijn passie geworden.

Adresgegevens:

Lucretia van Merkenlaan 33
3906 WB Veenendaal
info@gezondafvallen.nl


De informatie op deze website vormt geen medisch consult. Raadpleeg hiervoor altijd je huisarts of specialist. © 2021 - Alle rechten voorbehouden