kombucha maken
6 minuten leestijd

Zelf kombucha maken? Kombucha ingrediënten en bereidingswijze

René Dekker
Door: René Dekker
22 October 2016

Wil jij zelf kombucha maken?

Deze lekkere en gezonde drank, dankzij de probiotica veroorzaakt door het fermentatieproces.

Helaas is deze ook best aan de prijzige kant, dus waarom niet zelf kombucha maken?

In dit artikel geven wij jou het recept om stap voor stap deze bijzondere drank thuis te brouwen.

Er zijn talloze variaties maar wij geven jou het basisrecept.

Ga er lekker mee aan de slag en geniet van de lichtzure, sprankelende smaak.

En versterk tegelijkertijd je darmflora voor een betere weerstand!

Kombucha maken? Dit zijn de ingrediënten

Je hebt niet veel ingrediënten nodig wanneer je kombucha zelf maken wilt.

Het bestaat uit 5 ingrediënten: water, thee, suiker, kargasok (moederzwam) en kant-en-klare kombucha (zonder toegevoegde smaak).

  • Gebruik ongeveer 8 glazen water, indien gewenst gefilterd.
  • 4 zakjes groene of zwarte thee, liefst biologisch. In het originele recept wordt zwarte thee gebruikt maar je kunt ook groene thee gebruiken of een mix. Gebruik geen thee met toegevoegde olie, zoals earl grey thee. Dit kan de moederzwam beschadigen.
  • Een half kopje organische rietsuiker. Je kunt ook andere soorten suiker gebruiken of stevia, maar gewone rietsuiker is eigenlijk de beste keuze. De gisten leven van suiker dus er blijft na het fermentatieproces niet veel suiker meer over.
  • Kargasok (ook wel de moederzwam genoemd). Je kunt deze kopen in een gezondheidswinkel of online voor een redelijke prijs. De kargasok is meestal vacuüm verpakt zodat alle gezonde gisten goed bewaard blijven.
  • 1 glas kombucha die al bereid is, dus kant-en-klaar. De eerste keer dat je dit bereid zul je dus toch een flesje kant-en-klaar moeten halen of een kopje van iemand anders gebruiken die zelf kombucha heeft gemaakt. Zoek naar een variant die niet al teveel suiker bevat.

Wanneer je zelf kombucha maken wilt kun je ook een zogenaamd ‘starterspakket’ kopen in plaats van losse ingrediënten.

Je kunt van 1 moederzwam meerdere porties / hoeveelheden maken; net zoals dat je een theezakje meerdere keren kunt laten trekken voor meer kopjes thee.

Lees ook: waarom kombucha gezond is

Zelf kombucha maken: overige benodigdheden

De eerste keer zul je even wat dingetjes moeten opzoeken en aanschaffen als je zelf kombucha maken gaat, maar daarna is het een fluitje van een cent!

  • Je hebt een grote weckpot nodig, met een grote opening om de drank in te fermenteren en bewaren. Een weckpot is een glazen pot die gebruikt wordt om voedsel in te conserveren. Plastic potten zijn niet geschikt omdat er tijdens het fermenteerproces door alle zuren chemicaliën uit plastic kunnen gaan lekken, wat uiteraard schadelijk is voor de gezondheid. Dit kan ook met keramiek gebeuren dus dat kun je beter ook niet gebruiken. Er bestaan traditionele weckpotten maar ook potten met schroefdeksels. Je kunt een weckpot in een winkel kopen waar keukenspullen worden verkocht, of online.
  • Verder heb je ook nog een gewone bewaarpot nodig om de drank in te bewaren als het op smaak is.
  • Daarbij heb je een stukje dunne theedoek of ander stuk dun textiel (geen kaasdoek) nodig die je over de gehele opening van de pot heen kunt doen en vast kunt maken met een dik elastiek. Het mag de opening dus helemaal bedekken en moet goed vast blijven zitten. Maar door de luchtige textiel kan er dan nog wel zuurstof doorheen komen.

Kombucha zelf maken – bereidingswijze

Zorg dat je met steriele materialen werkt wanneer je zelf kombucha maken gaat en dat je in een steriele omgeving werkt, met kwalitatief goede ingrediënten.

De juiste kamertemperatuur is belangrijk bij het maken van kombucha. Ideaal is een kamertemperatuur tussen de 23.5 en 29 graden Celsius. Hoe warmer het in je huis is, hoe sneller het fermentatieproces gaat.

  1. Breng het water aan de kook in een pan op het fornuis. Wanneer het water kookt zet je het gas uit, doet de theezakjes en de suiker in het water en roert tot de suiker opgelost is in het water.
  2. Laat de pan even 15 minuten met rust en haal vervolgens de theezakjes eruit.
  3. Laat het water afkoelen tot kamertemperatuur. Meestal duurt dit zo’n beetje een uur. Daarna schenk je het mengsel over in je weckpot. Vervolgens voeg je de moederzwam toe en het glas kant-en-klare kombucha.
  4. Bedek de pot nu met het stukje dunne textiel en maak het vast met elastiek.
  5. Vervolgens laat je het fermentatie proces het werk doen voor zo’n 7 tot 10 dagen! Proef na een weekje eens wat je vindt van de smaak. Des te langer je het laat fermenteren des te zuurder het wordt. Je kunt het wel tot een maand laten doorfermenteren!
  6. Is de kombucha op de voor jou gewenste smaak terecht gekomen? Schenk deze dan (zonder moederzwam) over in een andere bewaarpot. Laat deze pot eerst nog 24 uur in de koelkast staan.
  7. Nu is de drank klaar om genuttigd te worden! Bewaar altijd de hoeveelheid van 1 glas kombucha in de bewaarpot voor de volgende keer dat je het gaat maken.

Tijdens het fermentatieproces gebeurt er iets wonderlijks met de moederzwam. Er groeit namelijk een tweede zwam aan vast.

Deze onderste zwam wordt wel de ‘babyzwam’ genoemd. Deze babyzwam kun je gebruiken voor de volgende keer dat je kombucha maken wil. Gooi deze dus zeker niet weg!

Bewaar de babyzwam ondergedompeld in kant-en-klare kombucha in een bewaarpot, op kamertemperatuur. Na ongeveer een maand kun je deze weggooien want dan is deze niet meer ‘werkzaam’.

De zwam ziet er misschien niet heel aangenaam uit maar we verzekeren je dat je het nog prima kunt gebruiken en het eindresultaat steeds weer lekker en gezond is!

Kombucha maken – variaties in smaken

kombucha thee

Zodra je het basisrecept onder de knie hebt gekregen, kun je gaan variëren met smaken.

Probeer bijvoorbeeld eens wat sinaasappel-, citroen- of limoensap toe te voegen.

Voeg gember toe of muntblaadjes, aloë vera, puur kokoswater, ananassap of cranberrysap.

Voeg deze ingrediënten pas toe voordat je het gaat drinken en liefst alleen in het glas dat je gaat drinken. De kombucha blijft namelijk heel lang goed maar bovenstaande ingrediënten niet, dus dat zou zonde zijn.

Je kunt zelf ook andere producten met probiotica maken, zoals waterkefir of melkkefir.

Deel via:
René Dekker
Ervaringsdeskundige, voedingsdeskundige (i.o.) en ervaren bourgondiër

Als fanatieke bourgondiër weet ik als geen ander hoe moeilijk het is om op een gezonde manier af te vallen. Nadat ik in een vorig leven gestopt ben met roken, vlogen de kilo’s er dubbel zo hard aan, met als gevolg een BMI van 29: Overgewicht dus! Dat naar een gezond gewicht krijgen is een dagelijkse strijd, maar ook mijn passie geworden.

Adresgegevens:

Lucretia van Merkenlaan 33
3906 WB Veenendaal
info@gezondafvallen.nl


De informatie op deze website vormt geen medisch consult. Raadpleeg hiervoor altijd je huisarts of specialist. © 2021 - Alle rechten voorbehouden