manuka honing gezond
6 minuten leestijd

Is Manuka honing gezond?

René Dekker
Door: René Dekker
1 September 2018

Manuka honing: heb jij er al weleens van gehoord?

In Nederland is het nog vrij onbekend maar het begint steeds meer een hype te worden.

Nu ligt bij Gezond Afvallen de focus niet op hypes en trends, maar willen je in dit artikel wel graag vertellen waarom Manuka honing de moeite waard is om aan de inhoud van je keukenkastje toe te voegen.

Hieronder lees je meer over de gezondheidsvoordelen van deze bijzondere honing en waarom het meer is dan alleen zoet beleg.

Ook kom je erachter wat Manuka honing onderscheidt van andere soorten honing.

Wat is Manuka honing?

Manuka honing is een unieke honingsoort afkomstig van het zuidelijke eiland van Nieuw Zeeland.

Het is een bijproduct van de Manuka plant. Bijen verzamelen honing (nectar) uit de bloemen van deze Manuka struik (Leptospermum scoparium).

Manuka honing is een zogenaamde monoflorale honing; dat betekent dat de honing afkomstig is van slechts 1 plant; in dit geval de Manuka plant.

Het gebied waar de Manuka planten groeien is zeer afgelegen en ongerept. De planten bloeien hier het hele jaar door.

De honing is het neusje van de zalm onder de honingsoorten en al duizenden jaren onderdeel van de inheemse cultuur.

De honing is donker van kleur en de smaak is vol en romig.

De gezonde werking van Manuka honing

Manuka honing, met name de rauwe versie, heeft helende eigenschappen. Het mag gerust superfood genoemd worden.

Het is een bron van vitaminen, mineralen en aminozuren.

Vitaminen zoals B2 (riboflavine), B3 (niacine), B5 (pantotheenzuur), B6, B11 (foliumzuur), en vitamine C.

Het bevat eveneens een hele rits mineralen zoals calcium, ijzer, magnesium, fosfor, kalium, zink en natrium.

In Manuka honing zitten levende enzymen en fytonutriënten.

Fytonutriënten zijn plantbestanddelen die een positief effect hebben op het menselijk lichaam.

De enzymen in honing werken antibacterieel, antiseptisch en schimmeldodend.

Ze werken bijvoorbeeld goed tegen keelpijn, hoest en verkoudheid, tandvleesontsteking, een darminfectie en een maagzweer.

Dit heeft onder andere te maken met het feit dat Manuka honing de stoffen waterstofperoxide en methylglyoxal in het lichaam activeert.

In de Manuka plant zitten ook veel flavonoïdes. Dit zijn bepaalde geneeskrachtige verbindingen die in meer planten en kruiden voorkomen. 

Deze hebben de eigenschap dat ze op het lichaam werken als antioxidant.

Antioxidanten werken ontstekingsremmend en kunnen daarmee (naast de reguliere behandelingen) chronische ziekten en hun bijwerkingen helpen bestrijden, zoals bepaalde vormen van kanker, diabetes en hart- en vaatziekten.

Manuka honing is hiermee een zeer geschikte voeding om het immuunsysteem te versterken.

Ondanks dat er suikers in zitten, werken deze suikers niet zo sterk op je bloedsuikerspiegel dan tafelsuiker.

Ze stabiliseren de bloedsuiker zelfs en hebben een relatief lage glycemische index.

Manuka honing is een probiotica. Goede bacteriën in de honing zorgen voor een gebalanceerde darmflora en dit zorgt weer voor een goede spijsvertering.

De combinatie van honing en kaneel kan ook bijdragen aan de vermindering van pijn bij artrose (aandoening aan het kraakbeen van de gewrichten).

De honing wordt eveneens gebruikt bij een te hoog cholesterol gehalte.

De honingsoort werkt genezend voor de huid bij lichte wonden en allergieën.

Je kunt de honing ook als basis gebruiken voor een gezichtsmasker. De huid wordt gehydrateerd en gevoed en werkt bijvoorbeeld ook tegen acné.

Manuka honing wordt eveneens verwerkt in shampoos en conditioners tegen haaruitval.

Wij willen benadrukken dat bij bovenstaande aandoeningen het noodzakelijk is om een arts te bezoeken en niet zomaar te gaan experimenteren met Manuka honing (bijvoorbeeld met een open wond).

Het kan een aanvulling zijn op bestaande medische behandelingen.

Verschil tussen Manuka honing en andere soorten honing

De kwaliteit van honing kan onderling nogal verschillen.

Dit heeft te maken met de soort honing, maar ook met het tijdstip van het oogsten en de manier van oogsten.

De antibacteriële werking van honing kan bij sommige soorten honing wel 100 keer sterker zijn dan bij andere soorten.

Manuka honing bevat simpelweg meer geneeskrachtige stoffen dan de meeste andere soorten honing.

Het is in vergelijking tot veel andere soorten honing die verkocht worden ongepasteuriseerd.

Dat betekent dat de honing niet verhit is om deze langer houdbaar te maken.

Ongepasteuriseerde honing behoudt daardoor zijn voedingsstoffen als enzymen en antioxidanten.

Rauwe Manuka honing is de meest gezonde variant.

Tips voor gebruik van Manuka honing

Manuka honing is heel veelzijdig en kan in talloze gerechten toegepast worden.

Zo kun je bijvoorbeeld groene thee drinken met Manuka honing, een snufje Ceylon kaneel, groene kardemon en verse gember.

Een belangrijke tip: verhit de honing liever niet boven de 40 graden want dan gaan veel voedingsstoffen verloren. Laat de thee dus eerst afkoelen tot drinktemperatuur voordat je de honing eraan toevoegt.

Het smaakt ook heerlijk in de havermout, in de Griekse yoghurt of de kwark, in een smoothie en op pannenkoeken (liefst van boekweitmeel).

Je kunt ook een lekkere dressing maken voor door de salade, met appelcider azijn en extra vierge olijfolie.

Let op! Indien je allergisch bent voor bijen kan Manuka honing een allergische reactie geven.

Mensen met diabetes dienen op te letten bij het gebruik van honing in het algemeen.

Ook kan Manuka honing gecombineerd met bepaalde medicijnen voor chemotherapie in sommige gevallen bijverschijnselen geven.

Honing is een natuurproduct en dus gezonder dan geraffineerde suiker.

Vergeet echter niet dat er nog altijd heel veel suikers zitten in honing.

Als je wilt minderen met suikers (zeker als je wilt afvallen) zul je dus moeten proberen je suikerinname zoveel mogelijk te beperken.

Wij adviseren om niet meer dan 2 eetlepels honing per dag te eten.

Manuka honing kopen

Het product is op dit moment in de meeste supermarkten niet verkrijgbaar. Hier kan echter snel verandering in komen.

Je kunt Manuka honing kopen in natuurwinkels maar ook online bestellen.

Uiteraard adviseren wij je om de honing liefst in een biologische en rauwe variant te kopen.

Bijen worden wereldwijd bedreigd en het is erg belangrijk om ze te beschermen. Het voortbestaan van vele planten en bloemen hangt af van de populatie van de bij. Zo ook de Manuka plant.

Let ook goed op het M.G.O. keurmerk. Dit is een certificering; hoe hoger de waarden van deze certificering, hoe meer bioactieve (actief geneeskrachtige) stoffen deze bevat.

Een classificatie van 10 of meer is noodzakelijk om garantie te hebben op een goed product met een juiste hoeveelheid werkzame stoffen. Let hier dus op bij de aanschaf.

Zoals eerder gezegd is rauwe Manuka honing de meest gezonde keuze.

Indien je met bovenstaande criteria rekening houdt, zal je merken dat de prijs absoluut omhoog gaat.

Je hebt een kwaliteitsproduct en daar hangt een prijskaartje aan. Ook de transportkosten liggen natuurlijk een stuk hoger dan bij een streekproduct.

Manuka honing bewaren

Honing heeft geen definitieve houdbaarheidsdatum, zolang je deze afgesloten bewaard op een donkere, koele plek.

De honing zal op den duur gaan kristalliseren en minder vloeibaar worden; dit betekent niet dat het dan bedorven of niet meer eetbaar is! Dit is een natuurlijk proces van goede kwaliteit honing.

Je kunt de honing heel gemakkelijk weer vloeibaar maken door de pot in een pan met heet maar niet kokend water te leggen.

Deel via:
René Dekker
Ervaringsdeskundige, voedingsdeskundige (i.o.) en ervaren bourgondiër

Als fanatieke bourgondiër weet ik als geen ander hoe moeilijk het is om op een gezonde manier af te vallen. Nadat ik in een vorig leven gestopt ben met roken, vlogen de kilo’s er dubbel zo hard aan, met als gevolg een BMI van 29: Overgewicht dus! Dat naar een gezond gewicht krijgen is een dagelijkse strijd, maar ook mijn passie geworden.

Adresgegevens:

Lucretia van Merkenlaan 33
3906 WB Veenendaal
info@gezondafvallen.nl


De informatie op deze website vormt geen medisch consult. Raadpleeg hiervoor altijd je huisarts of specialist. © 2021 - Alle rechten voorbehouden