vet verbranden met kaneel
4 minuten leestijd

Top 7 vetverbrandende voedingsmiddelen

René Dekker
Door: René Dekker
25 August 2018

Iedereen heeft het altijd maar over wat je niet meer mag eten als je wilt afvallen.

Dit niet. Dat niet. Soms lijkt er weinig meer over te blijven.

Maar wist je dat er zelfs vetverbrandende voedingsmiddelen zijn die helpen vet te verbranden? En nog super gezond zijn ook?

Dit artikel gaat over voeding die je lichaam voorziet van de juiste voedingsstoffen, je verbrandingsmotortje aanwakkert en ook nog op andere manieren helpen met afvallen.

Je hoeft dus niet te verhongeren om wat pondjes kwijt te raken.

Bekijk snel de 7 voedingsmiddelen die vet verbranden en probeer ze in je huidige eetpatroon toe te passen.

1. Kaneel

Diverse wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat kaneel indirect helpt bij het verliezen van lichaamsvet. In die onderzoeken bleek dat mensen die ongeveer 6 gram kaneel per dag namen een lagere bloedsuikerspiegel hadden en minder insuline aanmaakten.

Insuline is een hormoon dat onder andere zorgt voor vetopslag in je lichaam. Dit hormoon zorgt er voor dat wanneer je bloedsuikerspiegel stijgt – door bijvoorbeeld het eten van suiker of koolhydraten (brood of pasta) – je lichaam sneller vet opslaat.

Het consumeren van 6 gram kaneel per dag zorgt er dus voor dat je lichaam minder insuline aanmaakt. En minder insuline in je lichaam betekend minder opslag van lichaamsvet.

Probeer dus 6 gram kaneelpoeder per dag te verwerken in bijvoorbeeld je havermout of smoothie. We snappen dat 6 gram kaneel per dag erg veel is maar probeer in ieder geval een deel hiervan binnen te krijgen.

Lees ook: Is kaneel gezond?

2. Chilipepers

vet verbranden met chili pepers

Volgens een studie van de UCLA (Universiteit van Californië, Los Angeles) uit 2010 zou capsaïcine (een stof die van nature in de chili zit) helpen bij het verbranden van calorieën.

Verhoog dus je stofwisseling door chilipepers te gebruiken in bijvoorbeeld salades, een omelet of een hete soep.

3. Citrusvruchten

vet verbranden met citroen

Een studie uit 2006 aan de “Arizona State University” toonde aan dat mensen met voldoende vitamine C in hun lichaam tot 30% meer vet verbranden tijdens oefeningen dan mensen met een vitamine C tekort.

Zorg er dus voor dat je voldoende vitamine C binnenkrijgt. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door het eten van citrusvruchten zoals sinaasappels, citroenen of grapefruits. Of drink eens een glas lauwwarm water met het sap van een halve citroen erin. Super gezond!

4. Eieren

vet verbranden met eieren

Eieren werden lange tijd gezien als cholesterol verhogende voeding. Je zou er maximaal 1 à 2 per week mogen eten.

Onzin, bleek later. Iedere dag een gekookt eitje is volgens recente onderzoeken zeer gezond. De hoge kwaliteit eiwitten in eieren zorgen snel voor een verzadigd gevoel. En dat maakt het weer makkelijker om wat pondjes te verliezen.

5. Havermout

vet verbranden met havermout

Diëters worden regelmatig verleid door zogenaamde dieetgoeroes met voedingsplannen waarbij je totaal geen koolhydraten mag eten. Echter, je lichaam heeft absoluut wel koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren.

Wel kun je het beste complexe koolhydraten tot je nemen. Deze zitten bijvoorbeeld in havermout en zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel niet gaat schommelen. Je krijgt dan ook minder de behoefte om te snacken.

Havermout zit vol met goede vezels en zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel constant blijft. Je kunt havermout het beste ‘s ochtends bij je ontbijt eten. Dan kan je lichaam het beste overweg met koolhydraten.

‘s Ochtends zijn je lichaamscellen gevoeliger voor insuline en kunnen ze efficiënter glucose uit je bloed opnemen. De hoeveelheid insuline-hormoon in je lichaam blijft hierdoor beter in balans.  Het gevolg: minder vetopslag en een betere hormoonhuishouding.

6. Kokos

vet verbranden met kokosnoten

Het binnenste van een kokosnoot – het witte vruchtvlees en het kokoswater – is enorm gezond. Maar ook de kokosolie die hiervan gemaakt wordt is erg goed voor je gezondheid. Kokos bevat enzymen die je stofwisseling verhogen en je helpen met gewichtsverlies.

Daarnaast zitten er in 100 gram kokosvlees zo’n 12 a 14 gram vezels die zorgen voor een gezonde darmwerking (je hebt per dag ongeveer 30 gram vezels nodig). Dat wordt dus kokos eten als je wilt afvallen.

En weet je niet hoe je zo’n kokosnoot openmaakt? Een kokosnoot openen doe je zo.

7. Chia zaden

vet verbranden met chia zaad

Je hebt misschien al in ons artikel over chia zaden kunnen lezen dat we erg enthousiast over deze voeding zijn. We noemen de gezonde zaden in deze lijst omdat ze vol zitten met omega-3 vetzuren. Deze gezonde vetten stimuleren je stofwisseling.

Daarnaast horen we regelmatig mensen praten over het verzadigende effect dat ze ervaren nadat ze chia zaden hebben gegeten.

“Ik merk gewoon dat ik veel minder behoefte heb om te snaaien”.

Tot zover onze lijst van vetverbrandende voedingsmiddelen

Deze vetverbrandende voedingsmiddelen kunnen je helpen bij het afvallen. Verwacht echter geen wonderen. Het zijn hulpmiddelen. Afvallen blijft een kwestie van het creëren van een gezond leefpatroon, een balans.

Het gaat om het totaalplaatje. Gezonde voeding en voldoende beweging. Maar daar past deze vetverbrandende voeding naar ons idee prima bij.

Deel via:
René Dekker
Ervaringsdeskundige, voedingsdeskundige (i.o.) en ervaren bourgondiër

Als fanatieke bourgondiër weet ik als geen ander hoe moeilijk het is om op een gezonde manier af te vallen. Nadat ik in een vorig leven gestopt ben met roken, vlogen de kilo’s er dubbel zo hard aan, met als gevolg een BMI van 29: Overgewicht dus! Dat naar een gezond gewicht krijgen is een dagelijkse strijd, maar ook mijn passie geworden.

Adresgegevens:

Lucretia van Merkenlaan 33
3906 WB Veenendaal
info@gezondafvallen.nl


De informatie op deze website vormt geen medisch consult. Raadpleeg hiervoor altijd je huisarts of specialist. © 2021 - Alle rechten voorbehouden