3 minuten leestijd

Een voedingsschema: Wat kan het voor je doen?

René Dekker
Door: René Dekker
10 februari 2021

Als je tegenwoordig bij een sportschool begint omdat je af wilt vallen of spiermassa op wilt bouwen, heb je steeds vaker ook de mogelijkheid een voedingsschema op te laten stellen. Het voedingsschema was al onderdeel van het repertoire van de diëtisten maar wordt tegenwoordig dus steeds vaker ingezet als aanvulling op je traingsschema. Wat is nu het nut van zo’n voedingsschema, en wat houdt het precies in?

Werken met een voedingsschema: de voordelen

Een voedingsschema maakt het een stuk makkelijk dagelijks dat te eten en drinken wat je nodig hebt met het oog op jouw persoonlijke doelen. Een voedingsschema is doorgaans gebaseerd op een maximaal aantal calorieën, en een bepaalde verhouding tussen eiwitten, koolhydraten en vetten. Als je niet precies weet wat de voedingswaarde van allerlei producten en gerechten is, zoals de meesten van ons, dan scheelt een voedingsschema je een heleboel dagelijks gepieker. Je hoeft niet lang na te denken over de maaltijden die je moet bereiden en kunt al je energie in belangrijkere zaken steken.

Gezondheid
Gezondheid

Een tweede, en erg belangrijk voordeel van het werken met een voedingsschema, doet zich voor op het moment dat je zaken aan moet gaan passen. Doordat je vasthoudt aan een vast schema, weet je precies wat je voedselinname is. Wil je iets veranderen, bijvoorbeeld omdat je niet de vooruitgang boekt die je graag zou willen, omdat je doelen zijn veranderd of omdat je inmiddels juist al veel verder bent waardoor je dagelijkse voedingsbehoefte verandert, dan kun je op basis van je oude voedingsschema eenvoudig aanpassingen maken. Het is hierdoor ook een stuk eenvoudiger om na te gaan wat wel of niet werkt voor je, omdat je een helder overzicht hebt van je dagelijkse voedselinname.

Hoe ziet zo’n voedingsschema er precies uit?

Voedingsschema’s komen in allerlei soorten en maten. We gaven hierboven al aan dat ze meestal gebaseerd zijn op een maximaal aantal calorieën en vaste hoeveelheden macronutriënten (eiwitten, koolhydraten en vetten). Soms wordt ook rekening gehouden met bepaalde micronutriënten (vitamines en mineralen).
Sommige voedingsschema’s zijn heel basic en vermelden globaal wat je als maaltijd en snack kunt eten op een dag. Voor je ontbijt staat er dan bijvoorbeeld dat je een portie kwark, een stuk fruit en een kop koffie neemt. Zo’n schema is wat je bij veel diëtisten kunt verwachten.
De meeste voedingsschema’s zijn echter wat specifieker en geven precieze hoeveelheden, bijvoorbeeld een ontbijt met 100 gram magere kwark en één middelgrote banaan, en daarbij staat ook de voedingswaarde per product vermeld. Ook houden veel schema’s rekening met de momenten waarop je traint; ze bevatten dan richtlijnen voor een pre en post workout maaltijd of snack.

Hoe je voedingsschema er precies uit moet komen te zien, is natuurlijk afhankelijk van zaken als je gewicht, vetpercentage en doelen. Hoewel een standaard voedingsschema je soms best aardig op weg kan helpen, is het daarom aan te raden er altijd een voor jou persoonlijk op te laten stellen door een professional.

Deel via:
René Dekker
Ervaringsdeskundige, voedingsdeskundige (i.o.) en ervaren bourgondiër

Als fanatieke bourgondiër weet ik als geen ander hoe moeilijk het is om op een gezonde manier af te vallen. Nadat ik in een vorig leven gestopt ben met roken, vlogen de kilo’s er dubbel zo hard aan, met als gevolg een BMI van 29: Overgewicht dus! Dat naar een gezond gewicht krijgen is een dagelijkse strijd, maar ook mijn passie geworden.

Jalin Media
Loethoeli-erf 15
3263 SJ Oud-Beijerland
info@gezondafvallen.nl


De informatie op deze website vormt geen medisch consult. Raadpleeg hiervoor altijd je huisarts of specialist. © 2021 - Alle rechten voorbehouden

NIEUW!

KOOLHYDRAATARME RECEPTEN