4 minuten leestijd

7 meest voorkomende excuses om niet te sporten

René Dekker
Door: René Dekker
2 februari 2021

Heb jij ook wel eens excuses om niet te sporten? Is het te koud, te nat, te donker of te warm? Smoesjes om niet te sporten heeft iedereen wel eens. Wat zijn de meest voorkomende excuses om niet te sporten?

 

  1. Ik heb geen tijd om te sporten

Eén van de meest gehoorde excuses om niet te sporten is tijdgebrek. Je werkt, volgt een opleiding, hebt kinderen en een druk sociaal leven… Allemaal dingen die tijd en aandacht van je vragen. Logisch dat sporten erbij in schiet. Toch? Houd jezelf niet langer voor de gek. Vaak heb je namelijk wel tijd hebt om voor de TV te hangen of te Facebooken. Besteed je die tijd aan sporten, dan geeft je dat niet alleen meer energie en een betere gezondheid. Je kunt je ook beter concentreren en bent productiever en dus efficiënter. Zo houd je nog eens tijd over!

Gezondheid
Gezondheid

 

  1. Ik ben te oud om te sporten

Excuses om niet te sporten gaan vaak over leeftijd. Veel mensen vinden dat ze te oud zijn om te sporten. Ze zijn bang voor blessures of denken dat ze niet genoeg kracht of conditie hebben. Maar kracht en conditie bouw je juist op door te sporten, dus ga bewegen en ervaar zelf dat trainen je sterker en energieker maakt.

 

  1. Ik moet eerst afvallen

Excuses om niet te sporten hebben vaak met gewicht te maken. Durf je je niet te vertonen in de sportschool omdat je denkt dat je te dik bent? Zie je op tegen de afwijzende blikken van al die gespierde mannen en slanke vrouwen die je er denkt aan te treffen? Weet dan dat iedereen veel te druk is met trainen om op jou te letten. Dat je eerst gewicht moet verliezen is geen excuus om niet te gaan sporten. Integendeel. Hoe langer je wacht met bewegen, hoe slechter voor je lijn.

 

  1. Ik ben niet dik, dus ik hoef niet te sporten

Een slank lichaam is ook één van de excuses om niet te sporten. Dat je slank bent wil echter nog niet zeggen dat je gezond en fit bent. Er bestaat namelijk ook zoiets als onzichtbaar lichaamsvet. Dat zit opgeslagen rond je organen en is net zo ongezond als een zichtbaar buikje. Is je slanke lijn een smoesje om niet te sporten? Gooi dit excuus overboord en zorg voor je gezondheid door te gaan bewegen.

 

  1. Sporten helpt niet om af te vallen

Bewegen en afvallen gaan goed samen. Toch is één van de veelgehoorde excuses om niet te sporten dat bewegen niet helpt om gewicht te verliezen. Is dit dus jouw excuus om niet aan sport te doen? Kijk dan eens naar je eetpatroon. Als je wel beweegt, maar daarnaast nog altijd meer eet dan je lichaam verbrandt, dan val je uiteraard niet af. Ga dus vooral sporten en daarnaast gezond eten. Dan val je gegarandeerd af en bereik je gemakkelijker een gezond gewicht.

 

  1. Sporten is te duur

Excuses om niet te sporten kunnen over geld gaan. Terwijl geld geen reden is om op de bank te blijven zitten. Om in beweging te komen heb je immers geen hometrainer of abonnement op de sportschool nodig. Een paar schoenen volstaat voor een dagelijkse wandeling. Ook sit ups en push ups doe je zonder apparaat. En halters? Die maak je eenvoudig van flesjes water. Maak er dus een goede gewoonte van om dagelijks een half uur te bewegen. Dan ben je goed op weg naar een gezonde leefstijl!

 

  1. Ik ben druk met de kinderen

Kinderen worden ook gebruikt als excuses om niet te sporten. Gebruik jij je kinderen als smoes om niet te sporten? Betrek je kids dan eens bij je dagelijks oefeningen en ontdek dat samen bewegen ontzettend leuk kan zijn! Kinderen komen graag in beweging en vinden het spannend om allerlei oefeningetjes te doen, zoals opdrukken, touwtje springen en de trap op en af rennen. Misschien willen ze zelfs mee hardlopen. Veel sportplezier!

 

Meer tips voor een gezonde leefstijl? Lees alles over gezond leven en ontvang gratis gezonde recepten.

Deel via:
René Dekker
Ervaringsdeskundige, voedingsdeskundige (i.o.) en ervaren bourgondiër

Als fanatieke bourgondiër weet ik als geen ander hoe moeilijk het is om op een gezonde manier af te vallen. Nadat ik in een vorig leven gestopt ben met roken, vlogen de kilo’s er dubbel zo hard aan, met als gevolg een BMI van 29: Overgewicht dus! Dat naar een gezond gewicht krijgen is een dagelijkse strijd, maar ook mijn passie geworden.

Jalin Media
Loethoeli-erf 15
3263 SJ Oud-Beijerland
info@gezondafvallen.nl


De informatie op deze website vormt geen medisch consult. Raadpleeg hiervoor altijd je huisarts of specialist. © 2021 - Alle rechten voorbehouden

NIEUW!

KOOLHYDRAATARME RECEPTEN