afvallen met smoothies
3 minuten leestijd

Afvallen met smoothies: gezond of een ongezonde keus?

René Dekker
Door: René Dekker
11 January 2021

Smoothies die uitsluitend van groente en fruit zijn gemaakt en een beetje sojamelk of magere zuivel bevatten, zijn heerlijk gezond en voedzaam. Maar als je het gewicht wilt verliezen, wees dan voorzichtig met smoothies.

Smoothies en afvallen

Kan een vezelrijke smoothie vol vers fruit, groenten en andere gezonde voedingsmiddelen je helpen afvallen? Waarschijnlijk niet. Onderzoekers ontdekten namelijk dat calorieën in vloeibare vorm minder verzadigen dan calorieën in vaste vorm. Als je wilt afvallen, heb je voedingsmiddelen nodig die je het meest verzadigen en die het minste aantal calorieën bevatten. Alleen dan voorkom je dat je honger krijgt en toch weer gaat eten.

Waarom smoothies je niet helpen afvallen

Smoothies van verse groenten en fruit ‒ zoals aardbeien, bosbessen, mango, boerenkool en munt ‒ zijn heel gezond. Toch heb je langer een vol gevoel als je deze voedingsstoffen zó uit je hand eet in plaats van ze in de blender te stoppen. Hetzelfde geldt voor smoothies die maar liefst twee bananen of een halve ananas bevatten. Eet je deze fruitsoorten uit je hand of als fruitsalade, dan ben je langer verzadigd dan wanneer je ze als drankje drinkt.

Voel je je langer verzadigd, dan heb je minder snel honger en eet je waarschijnlijk minder. Heb je minder lang een vol gevoel, dan begint je maag sneller weer te knorren. En dat moet je juist zien te voorkomen als je wilt afvallen. Als je honger hebt, is de kans immers groter dat je gaat eten. En daardoor meer calorieën binnenkrijgt. Tenzij je natuurlijk een knorrende maag kunt weerstaan…

Door groenten en vruchten als vast voedsel te eten, krijg je over het algemeen dus gemakkelijker minder calorieën binnen dan wanneer je ze als vloeistof tot je neemt. ‘Vaste’ groenten en fruit helpen je dus beter bij het afvallen dan ‘vloeibare’ groenten en fruit. Welke groenten en fruit je ook kiest. Het probleem is namelijk niet zozeer wat je in je smoothie stopt, maar dát je er een smoothie van maakt.

Het verzadigingsniveau van vloeistoffen is laag, wat betekent dat de calorieën die je drinkt niet worden gecompenseerd door minder te eten. Drink je bijvoorbeeld een smoothie van 150 calorieën voorafgaand of samen met een maaltijd, dan is het onwaarschijnlijk dat je tijdens die maaltijd of bij de volgende maaltijd 150 calorieën minder eet. Er is overigens één uitzondering op deze regel: maaltijdvervangende smoothies.

Maaltijdvervangende smoothies

Onderzoek heeft aangetoond dat maaltijdvervangers in vloeibare vorm gunstig zijn voor gewichtsverlies. Als je een koolhydraatrijk ontbijt vervangt door een eiwitrijke smoothie of een andere gezonde smoothie, val je gegarandeerd af.

Of je ook op de lange termijn je gewicht behoudt, is wel de vraag. Hiervoor ben je toch aangewezen op voldoende beweging en voedingsmiddelen die niet alleen gezond zijn, maar ook de meeste verzadiging bieden tegen het laagste aantal calorieën. Denk aan verse groenten, hele vruchten, bonen, aardappelen en volle granen, zoals volkorenpasta en bruine rijst. Ook matige hoeveelheden magere melk en mager vlees helpen je op je streefgewicht te blijven.

Deel via:
René Dekker
Ervaringsdeskundige, voedingsdeskundige (i.o.) en ervaren bourgondiër

Als fanatieke bourgondiër weet ik als geen ander hoe moeilijk het is om op een gezonde manier af te vallen. Nadat ik in een vorig leven gestopt ben met roken, vlogen de kilo’s er dubbel zo hard aan, met als gevolg een BMI van 29: Overgewicht dus! Dat naar een gezond gewicht krijgen is een dagelijkse strijd, maar ook mijn passie geworden.

Adresgegevens:

Lucretia van Merkenlaan 33
3906 WB Veenendaal
info@gezondafvallen.nl


De informatie op deze website vormt geen medisch consult. Raadpleeg hiervoor altijd je huisarts of specialist. © 2021 - Alle rechten voorbehouden