3 minuten leestijd

Broccoli rijst: gezond koolhydraatarm alternatief!

René Dekker
Door: René Dekker
15 februari 2021

Ken je broccoli rijst al? Deze gezonde groente is niet alleen lekker bij de aardappels of door de pasta. Het is ook een gezond koolhydraatarm alternatief!

Misschien heb je al gehoord van bloemkoolrijst, waarbij je bloemkool zo klein snijdt dat het lijkt op rijst? Je kunt hetzelfde doen met broccoli!

Broccoli is gezond

Broccoli zit vol vezels en gezonde voedingsstoffen, zoals bètacaroteen, calcium en vitamine C. Deze ondersteunen je spijsvertering en houden je cellen gezond. Uit onderzoek blijkt zelfs dat broccoli je lichaam tegen kanker kan helpen beschermen. Ook beschermt de groente je tegen schadelijke Uv-straling. Reden genoeg dus om hem vaak op het menu te zetten! Vanaf nu gebruik je broccoli niet alleen in Nederlandse en Italiaanse gerechten, maar gebruik je de groente ook als alternatief voor rijst!

Gezondheid
Gezondheid

Koolhydraatarm

Broccoli rijst bevat weinig koolhydraten: zo’n 2 gram op 100 gram. Wil je koolhydraatarm eten, dan is broccoli rijst dus een geweldig alternatief. Je kunt broccoli rijst als salade eten of deze bakken als smakelijk bijgerecht. Broccoli rijst kun je zelfs gebruiken om pizza mee te maken!

Zo maak je broccoli rijst

Om broccoli rijst te maken, heb je een keukenmachine nodig. Heb je geen keukenmachine, dan kun je broccoli rijst ook met de hand maken

  1. Hak de roosjes van de broccoli grof met een mes.
  2. Plaats de grof gehakte broccoliroosjes in de kom van je keukenmachine en maal deze tot kleine stukjes die de grootte van rijstkorrels hebben. Vind je de smaak van broccoli wat saai, maal dan een teentje knoflook mee. Heb je geen keukenmachine, hak de broccoli roosjes dan heel fijn met een scherp mes.

Broccoli rijst voor een smakelijk bijgerecht

Broccoli rijst kun je zó uit de keukenmachine als salade eten. Je kunt er ook een warm bijgerecht van maken. Hiervoor verwarm 2 eetlepels kokosnootolie in een koekenpan op een middelmatig vuur. Even wat chilivlokken in de olie meebakken geeft je broccoli rijst een lekker pittige touch. Daarna voeg je 2 kopjes broccoli rijst toe. Deze verwarm je deze 4-6 minuten, of tot deze zacht wordt. Breng de broccoli rijst op smaak met zout en serveer.

Pizza van broccoli rijst

Hiervoor stoom je de broccoli rijst eerst gaar, haal je zoveel mogelijk vocht eruit en voeg je havermeel, ei, eiwit, olijfolie, zout en specerijen toe.

  1. Verhit de oven voor op 220 graden.
  2. Breng in een pannetje ¼ kopje water aan de kook totdat het water stoomt. Voeg dan 2 volle kopjes broccoli rijst toe, haal de pan van het vuur en laat 5 minuten het deksel op de pan om de broccoli rijst gaar te laten stomen. Zodra de broccoli rijst gaar is, doe je deze in een theedoek en wring je deze goed uit om al het water eruit te halen.
  3. Doe dan 1 ei, 1 eiwit, een eetlepel olijfolie, dezelfde hoeveelheid havermeel, zout en specerijen in een kom. Voeg de broccoli rijst toe en meng alles goed.
  4. Bekleed een bakplaat met bakpapier en maak van het broccoli rijst mengsel twee kleine ronde cirkels van zo’n 15 centimeter doorsnee. Bak deze gedurende 15-20 minuten in de oven en haal ze eruit als de randen knapperig zijn en opkrullen.
  5. Haal de pizzabodems uit de oven en bekleed ze met toppings naar keuze.
  6. Bak nog eens 5-8 minuten totdat de toppings warm zijn.
Deel via:
René Dekker
Ervaringsdeskundige, voedingsdeskundige (i.o.) en ervaren bourgondiër

Als fanatieke bourgondiër weet ik als geen ander hoe moeilijk het is om op een gezonde manier af te vallen. Nadat ik in een vorig leven gestopt ben met roken, vlogen de kilo’s er dubbel zo hard aan, met als gevolg een BMI van 29: Overgewicht dus! Dat naar een gezond gewicht krijgen is een dagelijkse strijd, maar ook mijn passie geworden.

Jalin Media
Loethoeli-erf 15
3263 SJ Oud-Beijerland
info@gezondafvallen.nl


De informatie op deze website vormt geen medisch consult. Raadpleeg hiervoor altijd je huisarts of specialist. © 2021 - Alle rechten voorbehouden

NIEUW!

KOOLHYDRAATARME RECEPTEN