3 minuten leestijd

De vertrouwde krentenbol: hoe gezond is die eigenlijk?

René Dekker
Door: René Dekker
19 februari 2021

1.
De vertrouwde krentenbol: hoe gezond is die eigenlijk?

Krentenbrood is een echte klassieker in de Hollandse keuken. Verschillende regionale keukens hebben hun eigen varianten waarvan de receptuur meerdere eeuwen teruggaat. De populairste moderne variant is waarschijnlijk de krentenbol.
Van oudsher is krentenbrood een feestelijke traktatie; iets bijzonders dat voor de allerarmsten niet weggelegd was. Maar inmiddels heeft het een vast plaatsje veroverd in de winkelschappen en broodtrommels van veel Nederlanders.
Kennelijk kunnen we de smaak dus wel waarderen. Maar hoe gezond is die vertrouwde krentenbol eigenlijk?

Wat zit er in een krentenbol?

Om de naam krentenbrood of krentenbol te mogen dragen, moet zo’n brood of broodje voor tenminste 30% uit krenten bestaan. En zo’n hoeveelheid heeft natuurlijk behoorlijk wat invloed op de totale voedingswaarde. Daar komt nog bij dat aan een krentenbol, ten opzichte van gewoon brood, vaak nog andere ingrediënten zijn toegevoegd zoals ei, boter en suiker.

Gezondheid
Gezondheid

We vergelijken de krentenbol hier met een volkoren broodje. Per recept kunnen de waarden natuurlijk iets afwijken maar de onderstaande hoeveelheden geven je een aardig beeld van de verschillen.

Wat betreft de calorieën bevat een krentenbol per 100 gram meer dan een volkoren broodje: zo’n 270 tegenover 235 kcal. Dat verschil is niet zo enorm groot, maar belangrijker is het om te kijken waar die calorieën vandaan komen.
Een krentenbol bevat minder eiwitten, maar meer koolhydraten en vetten dan het volkoren broodje. Die koolhydraten bestaan bovendien voor ruim een kwart uit suikers, terwijl dat bij volkorenbrood maar zo’n drie procent is.

En hoe zit het met vitamines en mineralen? De krentenbol bevat aanzienlijk minder B-vitamines, calcium,  magnesium, koper en zink dan de volkoren bol. Maar toch heeft die krentenbol wel zeker wat te bieden: bijna twee keer zoveel kalium en drie keer zoveel fosfor.
Bovendien bevat de krentenbol minder natrium dan het gemiddelde volkoren bolletje..

Is de krentenbol dan een verantwoord tussendoortje, of niet?

Gelet op een aantal belangrijke voedingsstoffen, komt de krentenbol er echt niet zo slecht vanaf. Al scoort het volkorenbolletje, niet verrassend, over het algemeen wel wat beter. Maar zoals met alles eigenlijk geldt: je kunt eigenlijk pas echt zeggen of het gezond is als het past binnen het gehele dieet, waarbij inname en behoefte met elkaar in balans zijn. Krentenbrood is een prima tussendoortje binnen een goed, gezond eetpatroon.

De grote hoeveelheid suikers in een krentenbol, zo’n 14 gram per 100 gram, is echter wel iets om bij stil te staan. We weten inmiddels allemaal wel dat een meerderheid van de Nederlanders veel meer suiker eet dan goed is. Volgens het Diabetes Fonds geldt dit zelfs voor 80% van de bevolking.
En hoewel er met een krentenbol op zich weinig mis is, mag je daarom wel stellen dat het voor de meeste Nederlanders bepaald niet de beste keuze is.

Deel via:
René Dekker
Ervaringsdeskundige, voedingsdeskundige (i.o.) en ervaren bourgondiër

Als fanatieke bourgondiër weet ik als geen ander hoe moeilijk het is om op een gezonde manier af te vallen. Nadat ik in een vorig leven gestopt ben met roken, vlogen de kilo’s er dubbel zo hard aan, met als gevolg een BMI van 29: Overgewicht dus! Dat naar een gezond gewicht krijgen is een dagelijkse strijd, maar ook mijn passie geworden.

Jalin Media
Loethoeli-erf 15
3263 SJ Oud-Beijerland
info@gezondafvallen.nl


De informatie op deze website vormt geen medisch consult. Raadpleeg hiervoor altijd je huisarts of specialist. © 2021 - Alle rechten voorbehouden

NIEUW!

KOOLHYDRAATARME RECEPTEN