3 minuten leestijd

Hoeveel fruit per dag moet je nu écht eten?

René Dekker
Door: René Dekker
20 februari 2021

Van alle kanten komen er flink wat voedingsadviezen en richtlijnen op ons af. Het Voedingscentrum bijvoorbeeld staat er bekend om dat het om de zoveel tijd richtlijnen opstelt over wat je nu eigenlijk allemaal wel of niet zou moeten eten. Zoals de gewenste hoeveelheid groente en fruit die je minimaal moet eten. Ook goede doelen op het gebied van gezondheid zoals het Diabetesfonds of de Hartstichting doen regelmatig een duit in het zakje. En daar bovenop worden we nog bestookt met adviezen van allerhande betrouwbare en minder betrouwbare diëtisten, gezondheidsgoeroes en beroemdheden die ons vast wel kunnen vertellen wat goed voor ons is.
We nemen hier een aantal verschillende adviezen over de ideale hoeveelheid fruit per dag onder de loep.

Het Voedingscentrum: minimaal twee stuks fruit per dag

Het Voedingscentrum adviseert om dagelijks minimaal twee stuks fruit te eten en zoveel mogelijk te variëren, ook wat betreft het fruit wat je eet. Op zich is dit een prima richtlijn, maar toch twijfelen mensen soms een beetje aan de betrouwbaarheid van het centrum. Het Voedingscentrum wordt bijvoorbeeld nog wel eens bekritiseerd vanwege vroegere banden met het bedrijfsleven, maar die zijn inmiddels verleden tijd.
De adviezen zijn bedoeld als algemene richtlijnen die gebaseerd zijn op wetenschappelijke inzichten en die ook rekening houden met het voedingspatroon van de gemiddelde Nederlander.
Wat betekent dat voor het advies van minimaal twee stuks fruit per dag? Voor veruit de meeste mensen is het eten van twee stuks fruit of meer een heel goed streven. Het houdt een verbetering in ten opzichte van hun huidige eetpatroon. Heb je een afwijkende voedingsbehoefte bijvoorbeeld omdat je intensief sport of een bepaalde aandoening hebt, kan het best zijn dat juist wat minder of meer fruit beter voor je is.

Gezondheid
Gezondheid

Freelee The Banana Girl: bergen fruit!

Er zijn natuurlijk altijd extremen onder de zelfbenoemde voedingsadviseurs en fitgoeroes. Wat ons betreft is ‘Freelee The Banana Girl’ er één van de ergste soort. Zij staat een extreem dieet voor van enorme hoeveelheden fruit, en is vooral bekend vanwege de hoeveelheden bananen die ze mensen aanraadt te eten.
Zo eenzijdig eten en zo’n grote hoeveelheden fruit wegwerken is geen goed idee. Dit soort ‘monodiëten’ kunnen door het gebrek aan bepaalde voedingsstoffen zelfs tot zeer ernstige gezondheidsproblemen leiden op de lange termijn.

Het Diabetesfonds: minimaal twee stuks fruit per dag

Het Diabetesfonds is een voorbeeld van een stichting die zich richt op de problematiek rondom specifieke gezondheidsproblemen. En zij gaan wat betreft de gewenste hoeveelheid fruit per dag mee met de adviezen van het Voedingscentrum.
Dat lijkt niet zo vreemd maar je zou het misschien niet verwachten als je bedenkt dat fruit veel suikers bevat. En het eten van (te veel) suikers wordt weer geassocieerd met bepaalde vormen van diabetes. Toch schijnt een gezond eetpatroon met minimaal twee ons groenten en minimaal twee stuks fruit het risico op het ontstaan van diabetes type 2 te verlagen.
Wel raden we je aan, als je specifieke gezondheidsklachten hebt, om altijd met een arts of deskundige diëtist na te gaan wat voor jou het beste is.

Deel via:
René Dekker
Ervaringsdeskundige, voedingsdeskundige (i.o.) en ervaren bourgondiër

Als fanatieke bourgondiër weet ik als geen ander hoe moeilijk het is om op een gezonde manier af te vallen. Nadat ik in een vorig leven gestopt ben met roken, vlogen de kilo’s er dubbel zo hard aan, met als gevolg een BMI van 29: Overgewicht dus! Dat naar een gezond gewicht krijgen is een dagelijkse strijd, maar ook mijn passie geworden.

Jalin Media
Loethoeli-erf 15
3263 SJ Oud-Beijerland
info@gezondafvallen.nl


De informatie op deze website vormt geen medisch consult. Raadpleeg hiervoor altijd je huisarts of specialist. © 2021 - Alle rechten voorbehouden

NIEUW!

KOOLHYDRAATARME RECEPTEN