5 minuten leestijd

Kramp: Wat kun je er tegen doen?

René Dekker
Door: René Dekker
23 februari 2021

Iedereen heeft wel eens last van kramp gehad. Kramp is meestal snel over en behalve dat het even flink zeer doet heeft het doorgaans geen ernstige gevolgen.
Maar wat als kramp een steeds terugkerend probleem is en het je training, dagelijkse functioneren of een goede nachtrust in de weg staat? Wat als de kramp zo hevig is dat je niet meer goed met de pijn overweg kunt, of dat je als gevolg ervan spierpijn blijft houden?
In dit artikel lees je wat je tegen kramp kunt doen. Maar eerst gaan we wat dieper in op wat kramp precies is en wat de mogelijke oorzaken ervan zijn.

Wat is kramp?

Kramp, of spierkramp, is een onbedoelde en plotselinge samentrekking van een spier of spiergroep. Zonder dat je dat wilt, trekken de vezels in je spier samen. Kramp komt bij veel mensen voor en iedereen kent wel de pijnlijke kramp in de voet of nachtelijke kramp in de kuit.

Gezondheid
Gezondheid

Kramp kan behoorlijk veel pijn doen en tijdelijk het gebruik van de betrokken spieren onmogelijk maken. Hierdoor kan kramp in zeldzame situaties zelfs gevaarlijk zijn: kuitkrampen tijdens het zwemmen of bergbeklimmen bijvoorbeeld. Hierbij speelt de omgeving echter een rol: de kramp op zichzelf is absoluut geen gevaarlijke lichamelijke kwaal.
Wel kan kramp een signaal zijn van een onderliggend probleem.

Belangrijkste oorzaken van kramp

De belangrijkste oorzaken van kramp hebben te maken met voeding, vermoeidheid en stress.

Voeding: De meest voorkomende oorzaak van kramp is misschien wel het tekort aan bepaalde voedingsstoffen, en dan met name calcium, magnesium, fosfor en sodium. Deze mineralen spelen een rol bij het aanspannen en ontspannen van de spieren. Hieraan gerelateerd, en daarmee ook een veroorzaker van kramp, is uitdroging. Door een tekort aan vocht kan je lichaamstemperatuur stijgen en dit heeft een effect op de spieren. Deze hebben dan een grotere behoefte aan bovengenoemde mineralen, waardoor er ook bij een op zich voldoende inname toch een tekort kan ontstaan.

Vermoeidheid: Kramp komt vaker voor in vermoeide spieren. Spieren kunnen vermoeid raken door inspanning maar ook door een verkeerde houding, bijvoorbeeld door verkeerd schoeisel.

Psychische factoren: Een typische vorm van kramp die in verband wordt gebracht met psychische factoren, zoals stress, is de nachtelijke kramp in de kuiten. Deze vorm van kramp is vaak erg pijnlijk en als ze regelmatig voorkomt kan dit de nachtrust flink verstoren. Bovendien kun je de volgende dag last van spierpijn hebben.

Overige oorzaken van kramp

Kramp kan soms vaker voorkomen of verergeren als gevolg van een lichamelijke conditie of aandoening.

Sommige vrouwen ervaren vaker kramp tijdens de menstruatie of zwangerschap.
Van een heel andere orde, maar wat ook bij kan dragen aan kramp, is het gebruik van drugs of alcohol. De kramp is in deze gevallen vaak gerelateerd aan uitdroging, omdat alcohol en drugs bijdragen aan vochtverlies . Bovendien laat de vochtinname en het voedingspatroon bij fervente gebruikers nog al eens te wensen over. Soms is de kramp een rechtstreeks effect van de ingenomen stof.

Als je merkt dat je plotseling vaker of erger last krijgt van kramp en geen van de bovengenoemde oorzaken speelt een rol, dan is het verstandig contact op te nemen met je huisarts. Er kan dan namelijk sprake zijn van een onderliggend probleem.
In dergelijke gevallen is kramp zelden of nooit het enige symptoom. Zo kan kramp bijvoorbeeld een van de symptomen zijn die optreden bij de ziekte van Parkinson, de ziekte van Bechterew of bij een te traag werkende schildklier.

Behandeling van kramp

Normale kramp, die dus niet veroorzaakt wordt door een onderliggende ziekte of aandoening, gaat meestal vanzelf over. Als je ineens last krijgt van een kramp, kun je proberen de spier juist uit te strekken. Vooral bij kramp in de voet of kuit is dit een bekende oplossing die ervoor kan zorgen dat de kramp sneller overgaat en minder pijnlijk verloopt.

Daarnaast kun je een aantal dingen doen die ervoor zorgen dat je minder vaak last hebt van kramp of die ertoe bijdragen dat wanneer je dan toch kramp krijgt, deze sneller verdwijnt.
Zo is het belangrijk je vochtbalans op peil te houden. Zweet je meer, door je werk, training of hoge temperaturen, pas je vochtinname dan daarop aan.
Voedingsstoffen die een rol spelen bij kramp zijn calcium, magnesium, fosfor en sodium. Met een online food tracker kun je eenvoudig nagaan of je hier voldoende van binnen krijgt. Zo niet, kun je je dieet aanpassen of voedingssupplementen nemen.

Psychische oorzaken van kramp zijn een stuk lastiger weg te nemen. Probeer voldoende rust te nemen en te voorkomen dat je veel last krijgt van stress. De zaken die ertoe leiden dat je veel piekert of stress ervaart, kunnen soms moeilijk in je eentje op te lossen zijn. Aarzel in zo’n geval niet om hulp te vragen via je huisarts, Bureau Sociaal Raadslieden, of maatschappelijk werk bijvoorbeeld.
Het zijn geen maatregelen waar je het eerst aan denkt als je van je kramp af wilt komen. Maar het is erg belangrijk je te realiseren dat veel lichamelijke klachten samen kunnen hangen met je geestelijke welzijn, en dat geldt zelfs voor kramp.

Deel via:
René Dekker
Ervaringsdeskundige, voedingsdeskundige (i.o.) en ervaren bourgondiër

Als fanatieke bourgondiër weet ik als geen ander hoe moeilijk het is om op een gezonde manier af te vallen. Nadat ik in een vorig leven gestopt ben met roken, vlogen de kilo’s er dubbel zo hard aan, met als gevolg een BMI van 29: Overgewicht dus! Dat naar een gezond gewicht krijgen is een dagelijkse strijd, maar ook mijn passie geworden.

Jalin Media
Loethoeli-erf 15
3263 SJ Oud-Beijerland
info@gezondafvallen.nl


De informatie op deze website vormt geen medisch consult. Raadpleeg hiervoor altijd je huisarts of specialist. © 2021 - Alle rechten voorbehouden

NIEUW!

KOOLHYDRAATARME RECEPTEN